bokfemman vecka 35

Veckans tema är facklitteratur. Nämn 5 böcker som säger något om dig själv, vem du är och vad du gör på fritiden mer än läser.


Vilken rolig bokfemma *Malin* har satt ihop den här veckan! Inte minst är rolig för att det är så kul att se vad alla andra har svarat... som *Malin* skriver säger den (fack) litteratur man läser en del om en själv...


1.
Innovation and employment in services. The case of knowledge intensive business services in Sweden. Får man vara så präktig så att man sätter sin egen avhandling först? Jag gör det i alla fall. Dels för att den har tagit så mycket tid och givit så mycket, men också för att den får representera mitt jobb, som ju till stor del handlar om att hålla sig a jour med aktuell forskning på området.

2. Demokrati och byråkrati av Rune Premfors mfl. Den här boken lär väl aldrig hamna på någon bestseller lista, men jag älskar den. Klart och redigt språk stakar den upp rågångarna i ett viktigt område och jag återkommer till den gång på gång. Hur ska egentligen förvaltningen styras och organiseras? Vad är en stat? Vad gör staten - egentligen? Den här boken får också symbolisera den andra delen av mitt jobb: jag är inte bara innovationsvetare, jag är också undervisande statsvetare. Önskar bara att alla böcker var så här bra...

3. Barnläkarboken. Innan jag blev förälder trodde jag inte att barn kunde vara sjuka så ofta. Och i sjukor man aldrig ens hört talas om. Den här boken är superb. Alla sjukdomar i alfabetisk ordning, lättöverskådlig och man får en klar indikation på när det är dax att ringa 1177 och diskutera VABB hemma. Denna bok får symbolisera mitt föräldraskap som oftast är betydligt roligare än den här boken :)

4. Gamla svenska lapptäcken. Den här vackra boken, full med bilder, återvänder jag till gång på gång. Den fungerar som inspiration, snarare än som guide. Den här boken får symbolisera alla mina lapptäcken, stickprojekt, skrappade kort och knypplade spetsar. Och andra UFOn (unfinished objects) som ligger här hemma.

5. De tio dummaste misstagen smarta människor gör och hur vi bär oss åt för att undvika dem. Tjock och seriös bok som hjälper till att synliggöra tankefel och föreslå strategier för att motverka dem. KBT för vanligt folk helt enkelt. Denna bok får symbolisera mitt intresse för personlig utveckling och starka vilja att balansera jobb och fritid så att jag samtidigt ger mig möjlighet att växa och utvecklas.

Kommentarer
Postat av: Maria

Punkt 2 på din lista ska vi ha som kurslitteratur i höst (jag ska läsa statsvetenskap). Det låter som en intressant bok!

Postat av: Johanna/bokidioten

Den kan jag verkligen rekommendera! Den är bra skriven och tar upp viktiga aspekter utan att fgörsöka ta upp allt. Många böcker i förvaltningspolitik känns emr som tråkiga uppslagsböcker med korv-stoppningskunskap. Den här boken är annorlunda! Jag hoppas du också får en trevlig upplevelse av den!

2007-08-31 @ 20:46:26
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback