De femtio bästa barnböckerna

Jag har precis hittat till Martina och en lista på de femtio bästa barnböckerna.

Fetstil för böcker man läst,
kursiv för de man vill läsa,
överstruken de man inte vill komma i närheten av,
+
markerar de böcker man har i bokhyllan,
* för de böcker man aldrig hört talas om.

1. H. C. Andersen - Sagor  [jag vill gärna läs dem! Är det någon som känner till en upplaga som går att köpa?]
2. +Christina Björk/Lena Anderson - Linnéa i målarens trädgård
3. +Ivar Arosenius - Kattresan
4. +Gunilla Bergström - Alfons Åberg [
japp, jag har läst många, många.]
5. +Elsa Beskow - Bilderböckerna [det var väl lite ospecificerat?]
6. +Enid Blyton - Fem-böckerna
7. +Jean de Brunhoff - Babar
8. Bröderna Grimm - Sagor
9. +Lewis Carroll - Alice i Underlandet
10. +Aidan Chambers - Dansa på min grav
11. James Fenimore Cooper - Den siste mohikanen
12. +Richmal Crompton - Bill-böckerna
13. +Roald Dahl - Kalle och chokladfabriken
14. Roald Dahl - SVJ
15. +Daniel Defoe - Robinson Crusoe
[jag äger och har läst den förkortade delen som brukar spridas, aldrig fullständiga versionen dock. Tyvärr!]
16. +Charles Dickens - Oliver Twist
17. +Alexandre Dumas d.ä. - De tre musketörerna
18. +Alexandre Dumas d.ä. - Greven av Monte Cristo
19. +Michael Ende - Momo - eller kampen om tiden
20. Kenneth Grahame - Det susar i säven
21. +Maria Gripe - Hugo och Josefin
22. *Lennart Hellsing - Bananbok
23. +Tove Jansson - Mumintrollen
24. Rudyard Kipling - Djungelboken
25. Ole Lund Kirkegaard - Gummi-Tarzan
26. +Gösta Knutsson - Pelle Svanslös
27. Erich Kästner - Emil och detektiverna
28. +Selma Lagerlöf - Nils Holgersson
29. +C.S. Lewis - Sagan om Narnia
30. +Astrid Lindgren - Bröderna Lejonhjärta
31. +Astrid Lindgren - Emil i Lönneberga
32. +Astrid Lindgren - Mio min Mio
33. +Astrid Lindgren - Pippi Långstrump
34. +Astrid Lindgren - Ronja Rövardotter
35. Barbro Lindgren - Loranga, Masarin och Dartanjang
36. +Erik Linklater - Det blåser på månen
37. Michelle Magorian - Godnatt, mister Tom
38. *Egon Mathiesen - Misse med de blå ögonen
39. +A.A. Milne - Nalle Puh
40. +L.M. Montgomery - Anne på Grönkulla
41. +Sven Nordqvist - Pettson-böckerna
42. +Margaret Rey - Pricken
43. +Antoine de Saint-Exupéry - Lille prinsen
44. +Maurice Sendak - Till vildingarnas land
45. Robert Louis Stevenson - Skattkammarön
46. +Jonathan Swift - Gullivers resor
47. *Lisa Tetzner - Sotarpojken
48. Mark Twain - Huckleberry Finn
49. Mark Twain - Tom Sawyer
50. +Jules Verne -
En världsomsegling under havet


Det var en salig blandning på den här listan! Jag kan vara lite skeptisk för att man friskt blandar småbarnsböcker (Kattresan, Alfons, till vildingarnas land) med skolbarnsböcker och tonårsböcker. För att läsa dansa på min grav  ska man väl helst passerat femton, eller? En del författarskap är ihopklumpade, för andra har man urskiljt en titel.

Vad saknas då? Jag saknar krakel spektakel och Anna-Clara Tidholm. De får man bara inte missa! För läsa-själv-åldern finns det också ett par favoriter. JAnne, min vän till exempel. Jag funderar också över listans ålder när jag ser att inga Harry Potter är med.

I ljuset från bokfemman om utländska favoriter kan man också konstatera att till skillnad från vuxen-listan (som är anglosaxisk) känner jag igen nästan allt här.  


Kommentarer
Postat av: Fröken Nina

Ja men den här knycker jag den också! :D

Postat av: Martina

Tror att listan har ett par år på nacken (tänkte inte ens på att Harry Poter inte fanns med!) och jag kände ju då också igen de flesta titlar =). Jag saknar Eva Ibbotson, som jag förutom Roald Dahl och Astrid Lindgren tycker är en av de bästa barnboksförfattarna.

2007-08-12 @ 21:15:29
URL: http://etthemutanbocker.blogspot.com/
Postat av: PAmi

Jag hoppas du kan svara på min fråga....Jag letar efter en bok, pocket, jag läste för max 5 år sedan...(kommer ej ihåg riktigt)
Det är en lovestory bok, engelska eller amerikanska författare tror jag. En man och en kvinna som skriver en bok som handlar om ett par. När man läser boken följer man paren från deras egna perspektiv medans historien fortsätter. En kapitel är det från killens perspektiv och nästa tjejens osv....
Jag letar efter den boken, hittar ej den hemma, men vill läsa om den. Vill köpa den igen.
Vet du vilken? Mvh/Pamela

2007-08-15 @ 19:27:30
Postat av: Johanna/bokidioten

nej, tyvärr, Pamela, den har jag inte läst! Hoppas du hitar någon annan som känner till boken.

2007-08-16 @ 08:17:41
Postat av: Anna

Men! Vill du inte komma i närheten av Gummitarzan eller Loranga Mazarin och Dartanjang??? Två av mina favoritböcker från barndomen. Vad olika smaken kan vara. Jag älskar det absurda i dessa böcker och läser dem gärna för mina egna barn.

2007-08-23 @ 21:52:46
URL: http://www.bokhyllan.wordpress.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Jag vet inte varför jag inte gillar dem. Förmodligen träffade jag på dem när jag var för liten eller för stor. Jag kanske får ge dem en ny chans när sonen kommer upp i den åldern?

2007-08-25 @ 20:11:00
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback