fem bästa

Den här bokfemman tvingade mig också att tänka en gång till. För vad menar jag med en bra bok? Och vilka böcker som jag har läst har gjort bestående intryck, varit mer än "bara" underhållning för stunden? Efter ett tags funderande kommer här min bok-åtta.


Det osynliga barnet - Tove Jansson. Boken var inte som jag förväntat mig, gav helt andra insikter. Många av novellerna lever kvar i mig som tankefigurer och jag vill gärna äga ett eget exemplar av den.
Tidsresenärens hustru - Audrey Niffenegger. Jag hade bara väntat mig underhållning av den här boken men fick så mycket mer. En ömsint skildring och en fenomenal beskrivning av tidsresor och komplexiteter kring detta.

Stranger on a train - Jenny Diski. Min nya favvo-författare! Jag blir nyfiken på henne som person och lär mig också mycket om hur människor kan fungera. Stranger on a train var en riktig läsupplevelse - och det var väl därför den motvillige resenären sedan blev en desto större besvikelse.

Breakfast at Tiffany´s - Truman Capote. Så bra! Fint språk, fin story, lagom lång. Karaktärerna lever kvar.

The kite runner - Khaled Hosseini. En riktig överraskning. Boken har flera bottnar och en närvaro. Aldrig trodde jag att jag skulle läsa en bok om Afganistan som skulle få mig att känna mig som om jag vore där. Det är få böcker - och författare - som förmår det.
Enheten - Ninni Hlmqvist. Huvudpersonen lever kvar, problematiken lever kvar efter att jag läst boken. Den lyfter många etiska frågor samtidigt som den snyggt berättar en historia. Hoppas verkligen den kommer i pocket, den förtjänar att bli läst.
Doktor Glas - Hjalmar Söderberg. Åh, så bra! Språket, sprket, språket.... Jag kommer att läsa om den snart, den var så bra. Tänk att en så gammal bok kan säga mig så mycket!
Tärningsspelaren - Luke Rhinehart. Språket är inte mycket att hänga i julgran men idén bakom boken är fantastisk. Den lyfter frågor om människans ansvar för sina handlingar och om samhällsbygget som sådant. Den här boken har verkligen bidragit till min referensram, även om jag inte tycker om huvudpersonen.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Bra fråga det där vad man egentligen menar med en bra bok.. Den här femman fick mig oxå att tänka till :)

Jag var måttligt förtjust i Kite Runner, men Älskade Tusen Strålande Solar som är hans nya. Tips tips ;)

Postat av: Johanna/bokidioten

tack Camilla! Nästa räd på bokhandeln ligger den bra till!

2007-12-18 @ 20:54:08
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Ivana

"Flyga drake" finns på min lista också, en av de bästa böckerna jag läst över huvud taget, tycker jag. Nu är jag mitt i "Tusen strålande solar".
"Tärningsspelaren" köpte jag på senaste bokrean, men ännu inte läst. Väntar på den rätta stämningen, om det nu behövs en sådan för den boken.

2007-12-19 @ 12:58:28
URL: http://andten327.blogspot.com/
Postat av: Linda

Jag älskade Flyga drake (Kite Runner) och ska nu börja med Tusen strålande solar (A Thousand Splendid Suns)

2007-12-20 @ 23:29:00
URL: http://krabba.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback