the five and the knight's treasure

The five and the knight's treasure
Claude Voilier


Förutom de 21 böcker om fem-gänget som Enid Blyton har skrivit finns det en uppsjö till. Jag talar om de fem-böcker som Claude Voilier skrivit. CV skrev dessa böcker ursprungligen på franska. Två stycken finns översatta till svenska, 18 finns översatta till engelska: Totalt skrev CV 24 böcker om fem-gänget.

En av CVs fem-böcker snubblade jag över på Myrornas och kastade mig över. Fem-gänget är i Kirrin och letar efter Templarordens hemliga skatt som enligt legenden ska finnas i närheten. Men de är inte ensamma om att leta efter skatten...
 
Under läsningen kunde jag inte låta bli att jämföra med EBs fem-böcker. Till skillnad från de andra fem-böcker jag läst är denna på engelska. Det är svårt att se vad som är skillnad i språk och i författare. Det jag märkte var främst att vid ett par tillfällen har CV pedagogiska ambitioner (tex berättar CV en del om Templar-orden). Själva historien är också lite mer invecklad men också uppdelad i ett par steg. Föräldrarna Quentin och Fanny är också än mer frånvarande: hade det här varit en teaterpjäs hade de inte fått några egna repliker. Man skulle mest bara anat dem i kulissen. 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Gott Nytt År! =)

Postat av: Johanna/bokidioten

desamma!

2008-01-01 @ 11:07:18
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback