bokfemman - desmond-böcker

Veckans tema för Bokfemman är - vilken bok skulle du vilja var den absolut sista boken du någonsin läste?


Oj, oj,
Malin vilken svår bokfemma! Jag har funderat gång på gång idag över frågan. Och tankarna vandrar - vill jag verkligen läsa det sista det sista jag gör? Vad är meningen med att läsa? Men om jag inte vill läsa, vad vill jag då göra det sista jag gör? Och fem böcker! Ja, ni hör att jag verkligen snurrade till på den här. Så därför ser väl kanske min bokfemma lite annorlunda ut.

1. Tisdagarna med Morrie - Mitch Ahlbom. Tankvärd och livsvis utan att stressa. (Eller tänk om jag blir stressad över allt jag inte gjort nån gång?)

2. Kärlek och uppror. Jag läste om boken efter bokfemman om poesi och upptäckte att de flesta av mina favoritdikter finns med där.

3. Innovation and employment in services. Min avhandling. Så kan jag se att även om jag dör så kommer i alla fall en liten del av mig att i all oändlighet finnas i ett dammigt arkiv under Kungliga bibleoteket.

4. Att ta sig upp när man är nere. Efter all denna visshet att jag snart kommer att dö kommer jag nog att må bra att läsa lite om KBT.

5. Evas bok - Marianne Fredriksson. En avskalad genuint trygg bok med viss koppling till paradiset. Det kanske känns bra då.





Och två understreckare med glimten i ögat:
* guida per non suicidarsi (guide för att inte ta livet av sig): en bok om olika sätt misslyckade och tragikomiska sätt som folk försökt ta livet av sig.   
*deras sista ord: Jonathan Green

Kommentarer
Postat av: Maria

Det är verkligen intressant att läsa om hur alla funderat på den här frågan! Många av böckerna folk har nämnt har jag inte känt till över huvud taget. Av dem på din lista har jag hört talas om den första och den sista (och naturligtvis nummer två i samband med poesibokfemman) men aldrig läst dem.

Postat av: Anna

Oj, vilken spännande lista! De där två understreckarna lät väldigt intressanta, kan man få lite mer info om dem?
Att ta med sin egen avhandling var ju faktiskt ett snilledrag. Nu har ju jag tyvärr inte skrivit någon...men jag får väl ta med makens. Den har jag faktiskt aldrig läst, för den verkar så oerhört tråkig. Skäms lite för det.

2007-06-30 @ 15:15:43
URL: http://www.bokhyllan.wordpress.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Anna: jo, visst är avhandlingar tråkiga, men trots det är det ju en hel del slit med dem. Och få saker jag gjort (förutom sonen då, kanske) ör ju så påtagliga.
Den italienska boken innehåller historier om folk som försökt ta livet av sig på de mest underliga sätt. Totalt osmaklig, men man blir övermätt. Precis som Arti P.s bok om kollektivt självmord tappar man ett tag allvaret och det är verkligen befriande.
Den andra boken är det någon morbid person som samlat viktiga män(iskors) sista ord. Otroligt, men sant!

2007-07-01 @ 20:59:24
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: signes blogg

Härliga val du gjort, jag skulle kunna välja två av dina, Tisdagarna med Morrie, den värmde, kanske kommer det bli så om man levt att man känner sig beredd. Och Evas bok, den första jag läste av Marianne Fredriksson och den jag fortfarande tycker bäst om.
Signe

2007-07-03 @ 22:49:06
URL: http://signeberglund.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback