bokfemman: favoritdeckare


Veckans tema för bokfemman är deckare. Nämn dina 5 favoritdeckare.

Detta är ett tema som verkligen passar mig. Jag har länge läst mycket , väldigt mycket deckare. Med undantag för rena "whodunnit" så gillar jag deckare. (se tidigare inlägg om
genre, deckarmallen och huvudpersoner). Trots det ligger ingen på min favoritlista ser jag när jag kollar. Men flera av mina favoritförfattare är just deckarförfattare eller använder sig av deckar-genren för att få fram sitt budskap. Och det är just de som ligger i gränszonen som jag tycker är intressantast.

1. Grete-lise Holm: Paranoia. överårig dansk kvinnlig journalist i huvudrollen. Men varför försöker någon bryta sig in hos henne? Och är det egentligen så?

2. Carl Hiassen: native tongue. En av mina favoritförfattare! Deckare med fart, humor, bitvis absurd och med ett viktigt tema som ligger under: miljöförstöringen i Florida.

3. Robert Karjel: de hängdas evangelium. Man kan välja att se den som en DaVinci-kopia. Man kan också välja att se den för var den är: en deckare i Sverige dazumal. En intelligent intrig och ett fantastiskt språk. Värd mycket mer uppmärksamhet än vad den fått!

4. Ruth Rendall: a sight for sore eyes. Två udda vackra ungdomar möts och mötet leder så smångom till katastrof. Vi förstår mycket mer om hur de fungerar och det är bitvis mycket otäck läsning.

5. Laurie King: Folly. Rik äldre dam köper ö och bygger hus. Men vad är det som händer? Är hon galen eller händer det konstliga saker på ön? Boken är spännande och inkännande: huvudpersonen Rae Newborn och framförallt ön stannar kvar länge, länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback