Signes Astrids-test

Signe lanserar ett eget Astrid-test på sin blogg. Jag saxar det här och försöker mig på att svara. Jag inser att min Astrid-kunskap, åtminstone på citat-nivå, är ganska grund. (och hoppas att man kan få lite halva poäng i alla fall om man resonerat bra:)


1. "Hon kastade grankottar i vattnet och skrattade när hon märkte att hon kunde få dem att guppa iväg bara genom att plaska med fötterna. Roligare hade hon aldrig varit med om. Hennes fötter kändes så glada och fria, när de fick plaska och ännu gladare, när de fick klättra." (3p)
2. "Jag har tänkt att när man går på luffen, då rår man egentligen om alltihop man ser."
3. "Vi har lite ont i magen varje år under bigarråtiden. Men sen har vi inte ont i magen, förren
plommona är mogna." (3p)
4. "Ja, tiden går och man börjar bli gammal, sa .......Fram på höstkanten fyller jag tio år, och då har man väl sett sina bästa år." (5p)
5. "Hon snorade och snorade, och till sist var det en tant i affären som sa till henne: Har du ingen näsduk , du? Jo, men den lånar jag inte ut åt dom som jag inte känner, sa ......... (3p)
6. "Tala om diamanter, men då skulle du sett träden i rimfrostskrud!" (10p)
7. "Det är bra att ha en farmor, särskilt en som kan berätta spökhistorier." (10p)


1. Det måste ju vara en flicka. Och en yngre sådan. Som har tillgång till natur och inte alltför busig (Pippi skulle aldrig behöva reflektera över det här) men lite lagom. Jag tror också att det inte är samtid utan en berättelse som är förlagd lite bakåt i tiden. (alltså inte Tjorven). Jag gissar att det är någon i bullerbyn eller Madicken.

2. Aha, det här är lätt! Rasmus på luffen ju!

3. Definitivt landsbygdsidyll. (och definitivt inte Saltkråkan) Jag gissar på Bullerbyn. Jag tror inte det är Emil.

4. Det var svårt. Någon som är tio, och jag har en känsla av att det är en pojke. Det är inte Mio min mio, eller Bröderna Lejonhjärta. Det verkar vara någon med lite skinn på näsan. Kanske Ronja?

5. Detta är en flicka som har i alla fall lite skinn  på näsan. Jag skulle gissa på Lotta på bråkmakargatan.

6. Nej, den här var för svår. Här skulle jag behöva ledtrådar! Jag gissar på Emil, men jag har faktiskt ingen aning.

7. Här vet vi inte så mycket, förutom att det är någon som har en farmor (vilket ju utesluter i alla fall mio min mio, bröderna lejonhjärta, pippi och ronja). Jag gissar på bullerbyn.

Nu har jag gissat i alla fall! Jag ser fram emot att se de rätta svaren såsmånigom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback