författare som också skriver under pseudonym

En del författare har två parallella bokkarriärer: man publicerar under två namn. Man kan fundera över varför och vad det ger dem.


Ett par som jag har koll på:
Stephen King publicerade sig också som Richard Bachman  och John Swithen
Joyce Carrol Oates
publicerar sig också som Lauren Kelly (
se mer här!)
Rut Rendall publicerar sig också som Barbara Vineland.


Vilka fler stora kända författare har en sido-pseudonym? Diskussionen om Bo Baldersson är ju gammal och för tillfället inte uppe på tapeten. Men vilka fler finns och vilket motiv har en känd författare som väljer att publicera sig under två namn?  

Kommentarer
Postat av: Linda

Nora Roberts är även J D Robb och innan hette hon även Sara Hardesty.

Sen kommer jag inte på fler. Men jag vet några författare som är två personer t ex Saga Borg och Nicci French.

Postat av: Johanna/Bokidioten

tack! Vilken koll du har!

2007-05-17 @ 13:57:09
Postat av: Signe

Oates skriver också under namnet Rosamund Smith, det intressanta är också tycker jag att hon skriver i tre olika stilar
Oates - bra
Kelly - ruskigt,psykodeliskt
Smith - läskigt
obs, detta är inte vetenskapligt endast egna tolkningar
signe

2007-05-17 @ 18:29:41
URL: http://signeberglund.blogspot.com
Postat av: Signe

hej igen, jag försöker inte vara duktig!!! men Nora Roberts skriver under namnet Barbara Vine.
signe

2007-05-17 @ 18:33:23
URL: http://signeberglund.blogspot.com
Postat av: Anonym

fel,fel,fel, Ruth Rendall skriver under namnet Barbara Vine
signe

2007-05-18 @ 08:04:54
Postat av: Peter

Jag kan som en kuriositet nämna att Paul Auster för länge sedan publicerade deckaren Squeeze Play under namnet Paul Benjamin. Paul Benjamin är vidare namnet på huvudpersonen i filmen Smoke som samme Auster skrev manus till - avancerat.

2007-05-18 @ 09:44:19
Postat av: Linda

Jag glömde ju Agatha Christie som även skrev under namnet Mary Westmacott. Sen har visst Nora Roberts även skrivit under namnet Jill March.

2007-05-18 @ 21:08:30
URL: http://krabba.blogg.se
Postat av: Anna

Halloj!! Vilka grejer ni har koll på. Intressant artikel. Förvirrande nog om Baldersson är att det användes ett citat av honom i Böckernas Bokklubb förra året...om jag minns rätt. Tror det var förra året.

2007-05-19 @ 14:34:42
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Hans Persson

Stephen Kings skäl för att skriva som Richard Bachman var att se om han kunde bli publicerad igen, utan sitt då kända namn som draghjälp.
Efter fyra publicerade böcker hade han samlat på sig en stadig läsarkrets och nästa bok gavs ut inbunden och inte direkt i pocket som de tidigare. Strax efteråt avslöjades det att Bachman egentligen var King, och då sålde då ungefär tio gånger så mycket som tidigare.

2007-05-20 @ 20:45:53
URL: http://pinkunicornblog.blogspot.com/
Postat av: Nisse

Jan Arnald framträdde förra året med en roman under sitt riktiga namn. Tidigare var han känd för en lång rad deckare under pseudonymen Arne Dahl.

2007-05-22 @ 16:57:04
Postat av: Em

Måste bara lägga till angående det som Signe skrev om JCO som Rosamund Smith: alla de böckerna har ett tvillingtema. Antar att det var därför hon ville ha ett annat namn - Lauren Kelly - när hon skriver psykologisk thriller utan tvillingtemat.
Har Lauren Kelly-böckerna också något gemensamt tema? Själv har jag bara läst två av dem och det gick en tid emellan så jag har inte upptäckt något iaf. Någon annan som har/vet?

2007-05-31 @ 12:42:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback