bokfemman: drömvärld

Jag vet att "alla" andra gjorde denna bokfemma redan vecka 44, men jag har njutit av den här ett tag. Precis som middagsbjudningarna (karaktärer och författare) är den tankeväckande och perfekta att fundera på när man cyklar till universitetet i snålblåsten eller har tröttnat på att lösa världsproblemen klockan fyra på natten.

Frågan var:

Veckans tema för Bokfemman är drömvärld. Nämn fem böcker som du skulle vilja hoppa in i och få uppleva irl om du kunde.

Här har jag valt miljöer som skildras i böckerna snarare än att vara med själv och delta i boken. Vem vet, jag kanske återkommer med  ytterligare en uppsättning svar till samma bokfemma?



Harry Potter. Här väljer jag gärna en tidig version, definitivt innan Dumbledorne försvinner ur historien. Jag vill se slottet i verkligheten, komma ytterligare ett steg närmare än vad man kan göra i filmerna. Jag vill smaka på maten, lukta, hitta hemliga gångar och sitta i common room. Förmodligen kommer de andra att tycka jag är underlig, en riktig mugglare tre gånger så gammal som dem, men det vägrar jag ta hänsyn till just nu.
 
Bilbo. Jag var inte gammal första gången jag läste Bilbo och har alltid föredragit den framför framför triologin. Detta trots att det inte finns en enda kvinna beskriven i hela boken. Den är lite snällare och stämningarna är ljusare. Framförallt är det hobbitarna och deras land jag vill besöka.

Narnia. Jag vill framförallt träffa på karamellträdet och lyktstolpsträdet. Jag är lite bekymrad för att bli besviken: jag har burit med mig minnet av träden sen jag var liten och jag hoppas de inte gör mig besviken nu. 

Hedningarnas förgård. Jag har läst om böckerna om Sabina, den en-armade slaven i antikens Rom, gång på gång. Jag har som
sentida turist gått omkring i Suburra och försökt föreställa mig antikens roll. Besöker jag Sabina kommer jag att besöka imperiets skuggsida. Kanske kan jag få lov att göra studiebesök till mer välbeställda, kanske till Gordianus?
Sherlock Holmes. Första gången jag kom till London var jag besviken och hade svårt att få bilderna att gå ihop. Är det har verkligen Doyles London, Andrew Taylors London, Dickens London, Holmbergs London? (Jack the rippers London) Var är den täta dimman, var är  ljudet av diligenserna, var är herrklubbarna, rökrockarna? Så levande var för mig det förra sekelskiftets England att jag blev förvirrad över att det inte fanns kvar.  Jag vill här göra två besök: jag vill besöka London och gå omkring på gatorna i dimman. Sen vill jag ut på landet, gå på hedarna, känna (i Rebecca) Daphne du Mauriers England. Och om jag fortfarande har en liten önskan kvar, låt mig få sitta med Peter Hill i en fyr långt utanför skottska kusten i stargazing!


 


Kommentarer
Postat av: *Malin*

Jag hade faktiskt också en liten tanke först att välja Hedningarnas förgård. Det hade varit riktigt, riktigt spännande att uppleva irl.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback