bokfemman: fantasy

"Vilken är din topp 5 av fantasy?" undrar Malin.

Jag gillar fantasy mycket - i alla fall i teorin. I praktiken inser jag att det var länge sedan jag egentligen läste någon fantasy och att det i alla fall är alltför länge sedan för att jag ska komma ihåg enskilda böcker. Kanske är det så att jag vuxit ifrån fantasy  (och det kommer från en som suktar efter en oläst Lotta-bok!).
 
Min lista kan tyckas lite enahanda, men det står jag för. Jag gillar verkligen böckerna, tröttar inte på att läsa och läsa om dem, lyssna och lyssna om dem.

Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams

Restaurangen vid slutet av universum - Douglas Adams

Livet, universum och allting - Douglas Adams

Ajöss och tack för fisken - Douglas Adams

Femte delen av triologin får inte vara med på min lista - den kan inte riktigt mäta sig med de andra. DA kan inte ha varit i en bra fas när han skrev den. Varför liftarens guide är så bra? Jag gillar DAs sätt att skriva på, jag vet att han inte gillade att skriva och att han hade fruktansvärd skrivångest. Trots det är slutresultatet så bra. Ibland blir han mer än nödvändigt virrig och för att vara fullständigt ärlig tror jag väl inte riktigt att början och slutet på triologin hänger ihop. Det gör inte mycket. Böckerna ska läsas inte av nyfikenhet av hur det går med livet, universum och allting utan för att njuta av de enskilda episoderna.

Mara and Dunn - Doris Lessing. Det här är väl första nobelpristagaren på någon av mina bokfemmor. Jag plockade upp den mest av en slump på en flygplats och kunde inte släppa den. Boken kan med lätthet placeras in även som dystopi och beskriver, förstår vi efter ett tag, livet efter söndervittringen av civilisationen. Jag tar med boken, inte därför att den ger mig samma läsnjutning som DA, utan för att boken lyckades beröra mig. 



Kommentarer
Postat av: Hans Persson

Liftarens Guide-serien är ju science fiction, inte fantasy!

Postat av: Annika Nasiell

Lustigt att du nämner Adams böcker såsom varande fantasy, jag har aldrig tänkt på dem som det, snarare som sf. Jag har, tvärsemot dig, aldrig lyckats ta mig igenom ens den första medan jag däremot verkligen tycker om high fantasy typ Ringens brödraskap, Alexander Lloyd och Pullmans trilogi Den mörka materain. Tur att vi är olika! Vilken trevlig blogg förresten!

2007-11-28 @ 08:16:37
URL: http://www.magicasblogg.blogspot.com/
Postat av: Lilla Duktig

Bästa fantastyböckerna jag läst är skrivna av Neil Gaiman. Hans Neverwhere, American Gods och Anansi Brothers knäcker!
Läs och älska!

2007-11-28 @ 21:22:26
URL: http://lilladuktig.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

aj, aj, Hans och Annika, ni har så rätt. Jag misstänker att jag blev diskad i veckans bokfemmeomgång. (men det är faktiskt bra böcker!)

2007-11-29 @ 08:43:37
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Niklasmargrethe

Excellent site!

2010-02-12 @ 13:55:14
URL: http://niklasmargrethe.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback