En riktigt svensk bok?

Det är lätt att hitta böcker som kritiserar det svenska eller gör sig ironisk över det. Till den här genren kan vi räkna exempelvis Jonas Gardell eller Torbjörn Flyckt. En hel böcker och författare får oss att se på vår svenskhet och skratta åt den. Men om man istället skulle nämna en bok som på ett fint sätt, utan att mystifiera eller inroniera, skulle kunna vara en beskrivning av det svenska, helt enkelt en bok som är riktigt svensk, vilken bok skulle man välja då?

När jag läste italienska på universitetet fick vi, förutom tunga klassiker som Boccaccio elelr Dante även läsa en rad bra samtidsromaner på italienska. Det är de jag fortfarnde minns och som också ibland fungerat som klangbotten för mig när jag försöker förstå det italienska samhället. Men om man skulle identifera en motsvarande bok på svenska - vilken bok skulle man välja då?


Tillägg: finns det någon som älskar Sverige så, undrar
Charlotte. Men det måste bara finnas bra böcker om Sverige! Så jag upprepar frågan:

Är det någon som har tips på en bok som speglar det svenska samhället på ett bra sätt?

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Vem älskar Sverige av idag tillräckligt mycket för att skriva en sådan bok?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback