olästa böcker

Jag har inte läst alla böcker i min bokhylla. (Liksom de flesta - se bara på alla svar på Malins bokfemma!). Den senaste halvtimmen har jag ägnat åt att klämma in ett tjugotal nya böcker i bokhyllan. Och, stort nog, faktiskt förmått mig att slänga ett antal jag aldrig kommer att läsa om - Kathy Reichs samlade produktion, till exempel. Även om de var spännande den gången kommer jag aldrig att läsa om dem. En konstig tysk deckare - rösterna - hamnar också i kassen till Myrornas. För att slänga på riktigt - det går ju bara inte!

Jag har funderat lite på det där, varför jag egentligen har böcker jag inte har läst och kommit fram till att de olästa böckerna faller in i ett par olika kategorier. En del böcker läser jag bara delar av. Hit hör ex poesi-böcker, resehandböcker, handböcker, kokböcker, trädgårdslitteratur... Vem läser egentligen ut sådana böcker? Skulle vilja påstå att de är som gjorda för att plocka upp lite då och då och bläddra i. Självhjälpshyllan är också välfylld och till stora delar oläst. Just när jag köper boken verkar det alltid vara en god idé, får försvara mig med det. Och blir det någonsin aktuellt har jag rejält att läsa!

En kategori olästa böcker är facklitteratur. Då menar jag inte sånt jag läser på jobbet utan böcker som fitnessguiden, stora dödenGustav Vasa eller dinosauriejägarna. De verkar så bra i affären, så allmänbildande, så nyttiga, men här hemma står de oöppnade. En symbol för ambitioner jag sällan eller aldrig gitter genomföra. Släkt med den här kategorin är biografinerna. Med undantag för
Thomas Bodströms biografi så är de andra oöppnade. Så är det.

En annan kategori är böckerna som sent om sider kommer tillbaka ner till bokhyllan. Jag läser flera böcker på en gång, ofta fyra-fem stycken av olika dignitet och intressegrad. Sedan flera veckor tillbaka ligger tex Orwells 1984 på sidobordet. Andra böcker hinner komma och gå medan den här ligger kvar. Ibland när jag gett upp åker de här ner i bokhyllan. De här böckerna är ju alltid ett dåligt samvete och det är sällan jag känner för att plocka up dem igen.

Ytterligare en kategori är böckerna man borde läsa men inte riktigt känner för. Här finns allt från Fanny Hill och ringaren i Notredame till Orlando. Helt oöppnade. Det är inte bara klassiker: just nu står Elisabeth George senaste och del två av Stieg Larsson prydligt insorterade under G respektive L, i väntan på att jag ska känna för just dem.

Den sista kategorin är den fjärde boken: som i köp fyra betala för tre. Här är en salig blandning. Där finns allt från Koontz till Eragon och en och annan klassiker som räddaren i nöden. Detta är den enda kategori som egentligen kan hoppas på att bli läst och recenserad.

En av mina utmaningar inför i år var att fundera på om jag verkligen måste äga allt jag läser. Efter denna genomgång av min bokhylla  funderar jag på om jag borde inför köpstopp - i alla fall ett tag?  


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Intressant kategorisering! Som du vet gjorde jag extrem-extrem utrensning för ett halvår sedan. Framför allt skönlitteratur, men en del facklitteratur fick aldrig flytta med oss till nya stället. I somras köpte jag en väldigt fin hylla/skåp till sovrummet. Som gjord för att rada upp böckerna som står i tur att läsa och som jag därför inte vill ställa i andra bokhyllor. Men nu börjar det bli löjligt mycket böcker där.

Postat av: Camilla

Jag har oxå funderat mycket på om jag vill äga mina läsupplevelser och efter att ha börjat blogga, så har jag faktiskt blivit mindre benägen att köpa böcker: jag har ju kvar dem i recensionsform.

Vissa böcker känns så viktiga att jag vill ha dem i min bokhylla ändå, men det är ändå läsupplevelsen som jag vill spara.

Men köpstopp på böcker, näej, vad händer om man går och blir blixtförälskad? Eller bara måste frita någon liten älskling? Usch, köpstopp vet jag inte om jag skulle klara av ;)

2007-10-26 @ 14:15:17
URL: http://camillasboklada.blogg.se/
Postat av: Johanna/bokidioten

Ja, det är svårt att säga nej till att köpa böcker. Framförallt kategoriska principbeslut brukar vara svåra att hålla sig till. Men lite mer eftertanke vore realistiskt?

2007-10-29 @ 20:10:56
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Jessica på Sapere aude

Jag har infört köpstopp - jag måste läsa hundra (!) av mina olästa (!!) innan jag köper nya böcker. Jag har under många år gått in i en bokhandel/näthandel för att köpa en bok och gått ut med fyra. Läst två av dem, sen gått in köpt tre, läst en. Och så vidare. Jag har alltid ambitionen att läsa dem, men så mycket nytt, så mycket oläst i handeln. Det går ju inte. Så nu: läsa hundra. Det går bra, än så länge, fast jag fick införa en presentklausul (alltså, presenter är ju helt ok!) och hintade åt min man att köpa mig Water for elephants i present. Annars hade det varit olidligt. Julklappar? Bara böcker, naturligtvis.

2007-11-04 @ 15:53:07
URL: http://empatiska-elitister.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

wow! att läsa hundra av de olästa... funderar nästan på att gå ner i biblioteket och räkna efter hur många olästa jag har! Det är vad ajg kallar för en läsutmaning! Och hur lång tid tar det för dig att läsa hundra böcker? Jag blir lite nyfiken på vilka hundra böcker det är du har stående. Kan du inte berätta lite?

2007-11-06 @ 21:03:44
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Mortennikita

Very interesting site. Lots of good information.

2009-03-25 @ 09:01:53
URL: http://mortennikita.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback