bokfemman vecka 37

Jag skippade förra veckans bokfemma. Just nu känns chick-lit ganska ointressant. Den här bokfemman däremot var annorlunda. Nu fick jag ju anledning att går till den där bokhyllan som jag oftast inte tänker på som bokhylla och kanske också den bokhylla vars innehåll åldras snabbast.

Veckans tema är kokböcker. Välj dina 5 favoriter bland både matlagning och bakning.

Ska jag laga mat eller få inspiration är det inte kokböcker jag använder utan tasteline.com. Snabbt och enkelt hittar jag allt jag kan önska mig och i flera olika varianter. Kokböckerna är istället inspiration och ibland också krav. För man borde ju...

1. Tio tankar om mat. Bodil & Håkan Jönsson. I denna lilla läckra bok ger mor och son ett perspektiv på mat och en mycket enkel handlingsplan för att förhindra tomma kylskåpet syndromet. Bäst med boken är att jag kan sätta in mitt eget förhållande till matlagning (man borde storhandla, storkoka, veckoplanera...) i ett sammanhang. Jag har ärvt föregående generations logiska svar på sina matproblem. Det är inte säkert att storhandling alltid är bästa lösningen idag.

2. Hemmets kokbok, 49nde upplagan. Grundkokboken som har allt! Jag har smyckat vidare den, skrivit små råd till mig själv i marginalen och klistrat in receptet på vit chokladmousse. Får ajg bara välja en kokbok är det den här. Den är som en klok kompis i köket när det behövs.

3. recept på bra mat som inte är dyr. Konsumentverket. Boken har sorterat in vardagsmat efter portionspris. Här kan man få hjälp att laga bruna bönor för 2.50 per protion eller pizza för 17.50 per portion. Recepten är bra och enkla och ger bra inspiration till basmat. För det där med att komma på vad man ska laga en vanlig tisdag, det tycker jag är svårt. (då läser jag hellre en bok...)

4. Sarah Browns stora vegetariska kokbok. En av mina två vegetariska baskokböcker. Goda recept och nästan alla ingredienser går att hitta. Hennes recept på gumbo gör att man inte känner för eller saknar kött. 

5. Inlagt och hemlagat i glas och på burk. Vid sidan om hemmets kokbok och tasteline är det här en bra bas för inläggningar och chutney som jag gärna gör och experimenterar med. Liten, snygg, men lite för få recept bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback