Cherry Ames

Cherry Ames kommer hem - Helen Wells
Cherry Ames privatsköterska- Helen Wells
Cherry Ames sköterska ombord - Julie Tatham
Cherry Ames på barnsjukhuset - Julie Tatham
Cherry Ames - ödemarkssköterska - Julie Tatham
Cherry Ames - sköterska på varuhus- Helen Wells




Jag har frossat i Cherry Ames de senaste dagarna. Det finns en klar kronologi och det känns viktigt att läsa i rätt ordning, eftersom böckerna bygger på varandra. Nu efter ett antal böcker börjar jag tycka synd om Cherry Ames som får byta yrke så ofta - efter något år sådär. Och ofta är anledningen att Cherry Ames är utarbetad. Det är därför Cherry Ames kommer hem - det vill säga tillbaka till USA från kriget. Det är därför Cherry Ames blir sköterska ombord - för att hon är utarbetad som distriktssköterska i New York. Med ett samtida öga kan man banna Cherry lite för att hon inte förmår ta bättre hand om sig själv. Ständigt tar hon på sig för mycket. Tar ansvar för idéer hon haft som andra väljer att genomföra. Hon går upp i sitt jobb och har nästan hela sitt umgänge knutet till jobbet - eller till Spencer-klubben, den handfull sjuksköterskor som utexaminerades från Spencer samtidigt som henne.  I varje bok finns det någon man som är speciell men jag har ingen känsla av att de någonsin går längre än att hålla handen.

Ett par scener kommer jag ihåg från när jag läste böckerna som tonåring. Cherry Ames möte med den fattiga men renliga svenska familjen i New York. Cherry Ames möte med perukmakaren som absolut ville köpa hennes långa svarta hår. De mysterier som Cherry Ames hamnar i är fåniga. Detta gäller inte minst mysteriet i sköterska på varuhus. Men vad skulle annars driva berättelsen framåt? Det är frågan.

Böckerna jag har läst är skrivna mellan 1946-1956. Ibland kommer teman som tiden har sprungit ifrån, inte minst när Cherry Ames blir otroligt bekymrad för ett sexåring som har feber. Testa att komma med den historien till sjukvårdsupplysningen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback