böcker på Cypern

Nyss återkommen från Protaras fuktiga värme (39 grader!) funderar jag på vad folk läser vid pool-kanten. I Protaras var det inget problem att få tag på böcker på engelska - eller svenska för den delen. Det slående var (inte bara att det fanns ett utbud) hur utbudet såg ut. Det var nämligen två-delat. Dels thrillers eller deckare med svarta omslag. Dels chick-lits med vita omslag, stiliserade kvinnor och rosa skrivstil. På en supermerkato såg jag ett ex av en Paul Auster, undantaget som bekräftar regeln.

Jag är ju, som läsare av min blogg säkert sett, allätare. Gärna en thriller då och då, kanske även en deckare. Jag förstår också att det är underbart med något lättsmält vid poolkanten. Men borde inte utbudet kunna vara lite bredare? Jag kände att jag hamnade någonstans mittemellan, varken egentligen intresserad av (manliga) thrillers och (kvinnliga) chicklits.

P.S. Som van bokläsare och
boknörd hade jag naturligtvis en liten hög med mig som också växte oroväckande redan på Landvetter. Jag återkommer med kommentarer!

Kommentarer
Postat av: AnnCharlott

Enligt en enkät som Bokhora hade i våras så verkar det som om de flesta inte ändrade sina läsvanor på semestern. Men ändå har jag också noterat en övervikt av s.k. lättsmält litteratur på semesterorter. Betyder det att folk i allmänhet läser mest lättsmält litteratur även till "vardags"?

Postat av: Johanna/bokidioten

intressant! Kan det här skilja sig mellan boknördar och andra, tro? Jag har en känsla av att "vanligt folk" läser mer på sommaren, eller rättare att det är då de läser. Och att de lite mer ovana läsarna framförallt väljer att läsa lite mer lättsmält litteratur?

2008-08-27 @ 19:51:08
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Anna-Lena

Jag gjorde också en poolstudie när vi var i Tunisien tidigare i somras. Precis som du observerade stod deckare högt i kurs. Ett stickprov bland europeiska turister en vanlig morgon såg ut så här:



Bouddha (Gyllene Buddha) av Clive Cussler.

The Da Vinci Code av Dan Brown (still going strong...)

Snabba cash av Jens Lapidus.

Dans les bois (Den enda lögnen) av Harlan Coben.

Anden chance (En andra chans) av James Patteson.

La familie Lament av George Hagen. En av de få romaner jag skådade med mitt norra öga.

2008-08-27 @ 20:00:15
URL: http://www.thebookpond.se
Postat av: Johanna/bokidioten

Vilken bra idé, med en bok-etnografisk studie! Snabba cash och aldrig fucka upp minns jag att jag såg även här. Om och när det blir pool-vecka igen ska jag definitivt kolla lite mer systematiskt!

2008-08-27 @ 20:19:28
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback