Bokkedjan no 1

Du är vad du läser har introducerat en ny utmaning till andra bokbloggare: bokkedjan. Denna veckas tema är en favoritbok. Så här kommer min associationskedja:

en favoritbok sen gammalt är den som vandrar om natten av Marianne Fredriksson. Jag har just läst om den. Då - som tonåring - älskade jag den för att den tycktes mig innehålla så mycket livsvisdom. Och jag rördes av förhållandet mellan Anjalis, kaldéern, och Marcus, edt oönskade romarbarnet.

När jag läser den idag ser jag allt Marianne Fredriksson försöker säga, det budskap hon försöker ge, och jag har inte riktigt tålamod (och vilja) att förstå allt hon säger. Och här associerar jag till lille prinsen, som jag nyligen skrev om, som jag inte riktigt kände att jag fick grepp om. Lille prinsen är min svärmors favoritbok och för ett par år sedan gav hon den lilla prinsen till mig i jukklapp på spanska, i tron att det var på italienska. Det får mig att tänka på...

Vindens skugga, en riktig läsupplevelse, en bok som innehåller det mesta, med biblioteket för bortglömda böcker, Boken är en bitvis en skröna, bitvis en skräckberättelse. På baksidan av min bok finns ett citat av Stephen KIng där han säger att boken är bra.

Ordet skröna får mig att tänka på Torgny Lindgren. Jag tycker om Torgny Lindgren och när det är länge sedan jag varit i Norrbotten får hans böcker mig att sakna Norrbotten så mycket. Så sista boken i min bokkedja är ormens väg på hälleberget. Och därmed börjar och slutar min ordkedja med bibliska citat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback