Bokkedjan no 2

Utmaningen den här gången från Hans är att skapa en bokkedja med utgångspunkt från ordet vinter.

Min startpunkt är Stephen KIngs the shining. Familjen kommer körande till hotellet Overlook, allt är idylliskt, de ska vakta hotellet över den långa vintern när vägarna inte är framkomliga. Mannen i familjen blir alltmer instabil och hotellet uppvisar nya sidor. Och hela tiden är det vinter, det är en vinter som ser vacker ut men som obevekligen stänger in familjen. Det välkända blir det mest skrämmande.

Min första association går utanför bokvärlden. I filnen jag kommer fortfarande ihåg vad du gjorde förra sommaren blir huvudpersonen fast i paradiset (Bermudas?) under regnperioden. Alla människor åker därifrån  och mördare  går loss på huvudpersonerna. Det väcker precis samma känsla hos mig. Men detta är ju inte en bok, så det får väl bli en blind-länk.

Istället kan jag spinna vidare på den farliga familjen. För några år sedan läste jag all families are psychotic. Jag minns inte mycket av boken - som var mycket roligare än vad titeln antyder - förutom att ett Hallmark-kort spelar en viktig roll. Och att omslaget var blått.

Jag köpte och läste boken när jag bodde i Manchester och då fick jag också låna Zadie Smiths bok white teeth. Wjite teeth kommer jag ihåg som en fantastisk myllrande bok och speciellt en scen där rakpermanentning av afrohår beskrivs har etsat sig fast i mitt minne.

Zadie Smith marknadsfördes om en ung lovande kvinnlig författare. Det får mig att associera till författaren av "fördjupade studier i katastroffysik", Marisha Pessl. Även hon beskrivs om ung lovande kvinna. Om än av en lite mindre seriös art. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback