bokfemman: sorgliga böcker



Veckans tema är
sorgliga böcker.

Veckans tema är sorg. Nämn din topp 5 som du tycker berör begreppet sorg.

Jag som ju har slutat läsa sorgliga böcker! Sen jag blev mamma är jag så mycket känsligare för sorgligheter - det som tidigare kittlade mig blir nu bara jobbigt att läsa. Därför har jag fått fundera lite innan jag kommit på vad denna bokfemma ska innehålla.

Sen fick jag tag på känslan. Den där känslan man får när man läser en riktigt sorglig bok, tårarna rinner och efteråt känner man sig liksom renad. Därutöver finns det ju andra sorgliga böcker, de som går under huden, som efterlämnar en känsla av obehag. Men det är inte de böckerna jag vill skriva om den här gången.

1. Sunshine - Norma Klein. Som tonåring läste jag den gång på gång. Jag grät och grät och jag ska absolut inte läsa om den igen. Om en ung hippie-mamma som dör i cancer.

2. God natt mister Tom - Michelle Magorian. Också sorglig, men samtidigt så vacker. Den läser jag om och om igen.

3. Vi kallar honom Anna - Peter Pohl. Läs! Läs! Läs! Den skär i hjärtat men är samtidigt så angelägen. Få kan skriva med en sån innerlighet.

4. Rym, Shelley, Rym - Gertrude Samuels. Hör också till min barndoms favoriter. Ung tonårsflicka hamnar på sned i samhället fastän hon vill väl.

5. Kärleken övervinner allt. Här har jag inte ens en författare och googlande kan inte hjälpa mig på traven. Denna bok är en skräproman - utgiven av Allers förlag, ursprungligen som följetång och jag överdriver inte om jag säger att mitt exemplar nu för tiden består av ett lösbladssystem. Ung kvinna (balettdansös? något sånt var det) träffar mannen i sitt liv, blir gravid och är döende.

Kommentarer
Postat av: Linda

Kärleken övervinner allt kan vara skriven av Nora Roberts eller kanske Barbara Cartland.

Postat av: Johanna/bokidioten

nej, det var inte en så känd författare, det har jag ett betämt minne av. Undrar om jag kan ha kvar den någonstans?

2008-02-20 @ 19:02:15
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Stina

Godnatt mister Tom, den måste jag läsa om! Minns bara att jag tyckte så mycket om den när jag läste den!

2008-02-21 @ 21:54:54
URL: http://hercule.blogg.se
Postat av: Johanna/bokidioten

jag med! Jag tänkte köpa den nästa gång jag snubblar över den, jag minns den som så bra.

2008-03-10 @ 08:36:15
Postat av: Emilianmarlene

Perfect work!

2009-06-19 @ 10:42:40
URL: http://emilianmarlene.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback