bokfemman: favorittema

*Malin* har slagit huvudet på spiken. Igen. Den här gången tvingar hon oss att bekänna färg.

Nämn din topp 5 av böcker som innehåller ditt favoritämne/tema




Jag är kanske inte direkt stolt över mitt hemliga favorittema. Jag kan önska att jag hade lite noblare favoriter, men jag kommer ut ur garderoben och erkänner: jag har svårt att inte plocka upp en bok som handlar om mentalsjukhus. Det är en sluten värld och en värld som står på gränsen till det tillåtna, där vanliga regler inte gäller.  En del författare skriver om denna värld på ett avdramatiserande sätt (Kerstin Thorvall), andra på ett nästan romantiserande sätt (Jenny Diski).

1. Ingen dans på rosor - Joanne Green. Denna skildring ör avdramatiserande och samtidigt tankeväckande. Jag får en föraning om hur det kan tänkas vara att vara schizofren.
2. Gökboet - Ken Kensey. Den klassiska skildringen som Jenny Diski tar avstamp i när hon ska skildra sin tid på psykiatrisk klinik.
3. Glaskupan - Sylvia Plath. Hennes självbiografiska skildring som hon själv skämdes över.
4. Patient 67 - Dennis Lehane. Otroligt spännande och med den djupa otäcka maggropskänslan - hur vet man vem som hör hemma innanför och utanför murarna?
5. Rachels holiday - Marian Keyes. Jag vet att det inte är ett mentalsjukhus utan ett behandlingshem, men grundkonceptet är detsamma.

Kan passa på att tipsa om Pis anarkiska bokfemma från i höstas som ju har vissa drag gemensam med min.

Kommentarer
Postat av: AnnCharlott

Jag har full förståelse för ditt tema. Skulle själv kunna valt det eller något liknande. Hade en period när jag var helt fascinerad av att läsa om och se filmer som handlade om personer med scizofreni.

Postat av: Pi

Jo, men det är ju en solklar vinnare. Behandlingshem/mentalsjukhus är ju alltid en perfekt bakgrund för nästan vilken historia som helst.

2008-03-04 @ 13:08:39
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: Carola

Även jag har en viss fascination för detta ämne, inte helt ovanligt verkar det som :-) Jag älskar Glaskupan och skrev min B-uppsats i litteraturvetenskap om ångesten och döden i Sylvia Plaths poesi. Har fått flera boktips från din bokfemma denna vecka. Ska verkligen se till att läsa Patient 67, har velat göra det länge, men andra böcker har kommit emellan.

2008-03-04 @ 19:09:11
URL: http://bokmamman.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Och jag som trodde att jag var ensam om denna last! Skulle vara intressant att se era listor (klart, Pis lista har jag ju redan sett)

2008-03-05 @ 16:54:00
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Dieva

Så märkligt tema tycker jag inte att det är. Andra perspektiv är alltid intressanta.

"Ingen dans på rosor" läste jag för 30 år sen (om jag nu tänker på samma bok) och tyckte mycket om.

2008-03-06 @ 20:21:10
URL: http://dieva.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback