Liten lista

Jag har sett den här listan poppa upp än här, än där. Nu föll jag för frestelsen att svara på frågor om mitt eget bokläsande.


1.Vilken bok läste du senast?

Jag har idag läst ut Kärlek mat och missöden. En riktig lättviktare, men med många poänger, inte minst Rom-skildringar och matskildringar som får mig att fantisera vilt och till och med köpa en svindyr olivolja idag.


2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Jag funderar på om jag är mogen för en Ruth Rendall? Hon är otäck, men bra. Jag har ju en del på gång, förståss, främst the Venus Throw av Steven Sayer, och Hemingways samlade noveller, men jag känner mig sugen på något annat.


3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

För ett år sedan konstaterade jag att dryga 40 procent var kvinnor. Jag har slutat bry mig faktiskt - så länge så många kvinnor väljer manliga huvudpersoner (vågar inte ge mig in på diskussionen manliga - kvinnliga teman) betyder det mindre för mig.


4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?

Ja, och nej. Slutet brukar bli lite nerräkning, får väl erkänna det. Varesig boken är bra eller dålig. Jag önskar att jag blev av med den ovanan, men...


5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Just nu går jag nästan enbart på vad som finns oläst i bokhyllan. Annars är främsta inspirationen andra bloggare. Jag har gått på betydligt mindre nitar sedan jag började välja så. Sen har jag ju favoritförfattare som jag läser allt av, förståss.


6. När blir en bok för lång?

Jag har lånat Atlas Shrugged av en kompis och den är definitivt för lång. Längden i sig gör mig utmattad. Jag brukar inte vara så känslig för längd, eftersom jag är snabbläsare. Däremot börjar jag nu bli kritisk till varför en författare väljer att göra en bok lång eller kort - är det massa utfyllnad, skulle h*n kunna säga det bättre?


7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Jag läser helst på engelska om det är orginalspråket. Vissa författare går bara inte - Conan Doyle var ingen njutning, till exempel. Andra böcker tror jag faktiskt inte jag skulle tagit mig igenom på engelska - jag skulle nog tröttnat. Men oftast är jag beredd att betala ett par tior till för att få läsa på orginalspråket.


8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Jag har försökt sälja in stockholmssägner men utan egentlig framgång. Samma sak med lycka till. Tärningsspelaren försökte jag också med, men jag tror inte att någon nappade. Den bok som jag främst lobbat för, och som jag också fått många att läsa, är den hemliga historien. Den borde alla testa och se om de gillar.


9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Ja, nu har jag lärt mig det! Känner jag att den tar emot tar jag nästa bok i min slalomläsning och när boken legat till sig ett tag på nattygsbordet sätter jag ner den. Någon annan gång passar den mig kanske bättre.


10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Det finns mycket deckare från min deckarperiod. Det finns faktiskt ingen fantasy alls. Och facklitteratur får bo på jobbet.


Kommentarer
Postat av: David

Jag håller definitivt med dig i punkt 8 - alla borde ge den hemliga historien och tärningsspelare ett försök! Båda två är riktigt bra böcker, som jag gång på gång besöker i mina tankar lite hastigt, då och då...

Postat av: Johanna/bokidioten

hej David! Vad roligt att se dig här! Den hemliga historien och tärningsspelaren är verkligen två mycket speciella historier - skulle vara kul vatt veta vad du tycker om stockholmssägner!

2008-05-07 @ 20:36:22
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Pi

Ha! Jag har också försökt sälja in Tärningsspelaren till massor av människor. Men de flesta tycker att den är knäpp eller helt äckligt. Och så tittar de misstänksamt på mig i flera månader.

2008-05-12 @ 21:05:20
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: Christoffer

Oj, så frestande det är att svara på frågorna. Det känns nästan som man tror att det känns att bli intervjuad. Men jag kan nog låta bli. Om jag går och gör något annat nu och glömmer bort det.

Nej, jag måste svara på 8an här, för andras skull. Tipsa är bra. Men jag kommer inte på någon bok. Det skulle vara The Catcher In The Rye(Räddaren i nöden) som jag faktiskt köpt till två personer, som extra-tvång.

2008-05-13 @ 08:05:10
URL: http://www.inbunden.se
Postat av: Johanna/bokidioten

Pi: jag har också stött på den reaktionen. Begränsade sinnen, säger inte mer! (Eller, så kan man tänka att de tänker att man kan inte vara en tråkig människa om man läser sånt... eller... håller den argumentationen? Kanske lika bra att bli tyst.)

Christoffer: catcher in the rye läste jag som tonåring. Får man ut något av att läsa den som vuxen?

2008-05-15 @ 22:35:03
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback