specialbokhandlar

Har ni lagt märke till specialbokhandlarna på Internet? Jag brukar tänka att internetbokhandlar i all ära, men jag hittar sällan det jag inte letar efter. Där är fysiska bokhandlar oslagbara. Men den sista tiden har jag lagt märke till specialbokhandlarna och funderat på dem som nisch. 


Barnbokhandeln i Uppsala har en välsorterad virtuell barnbokhandel. Som alla som någon gång letat barnböcker vet är sortimentet  - även i stora bokhandlar - dåligt. Det går inte att leta efter något speciellt. Den här internet-bokhandeln fyller för behov för mig som kompliment till barnbokklubben.

Även antikvariat.net  fyller en viktig funktion. (Blanda inte ihop antikvariat.net med antikvariat .nu som har en helt annan prisbild!)  Det har jag märkt inte minst nu när jag letar efter speciella böcker som inte längre ges ut. En sökning på Merri Vik gav mig exempelvis 39 träffar och nu vet jag att prisbilden på antikvarat på Lotta-böcker ligger rmellan 30 och 115 kronor.

Jenny Diski skriver om en bokhandel som bara har böcker under tvåhundra sidor. Även om JD förfasar sig av kulturella skäl hamnar mina tankar främst hos de ekonomiska - hur många är så intresserade av korta böcker att man söker sig till en sådan bokhandel?

Jag snubblade över dixikon härom dagen och blev imponerad. Även om utbudet är smalt får det mig att känna att jag vill läsa alla de där italienska böckerna som jag är för slö för att beställa efter från Italien. Man har ett system med proffs-utväljare som jag blir mycket imponerad av. Om man inte väljer att beställa från utlandet finns det inte heller någon direkt konkurrens.

Den sista jag vill nämna är min favorit. Agnes i Lund har litteratur efter land. Tanken är att om man åker till Rom kanske man vill ha med sig reseskildring, guidebok och kanske en deckare - och på Agnes i Lund kan man få alltsammans! Den har en snygg design som får mig att känna som om jag kikar runt i en bokhandel - till skillnad från exempelvis adlibris eller barnbokhandeln som känns som datagenererade söklistor. Jag tycker att det är en underbar idé, även om jag känner att det borde vara så mycket mer på siten.

Problemet med de här specialbokhandlarna är ju att de - förståss - har svårt att hålla samma låga priser som de stora nätjättarna. Och vad är det som hindrar att man kollar upp Agnes i Lund för inspiration och sen knappar sig iväg till billigaste leverantör och köper boken där? Och hur, tänker jag, ska man se till att de här fina nisch-bokhandlarna överlever även på nätet?


Kommentarer
Postat av: agnes

Man hoppas förstås att folk uppskattar servicen och inte bryr sig om en tjuga mer eller mindre. Sen kan ju priserna sjunka med bättre avtal med posten osv. Böcker är tunga att skicka. Speciellt inbundna. Tack för det positiva inlägget! Tröst: Sydamerika är på gång. Och Egypten. Och . . . .

Postat av: Johanna/bokidioten

Vad roligt att få en kommentar från just dig! När jag är inne och kikar hos dig funderar jag ibland om du inte kunde ha ett forum knutet dit, eller något ställe där man kunde ge förslag på böcker som man tror skulle platsa? Jag har ett gäng böcker med Rom-anknytning, tillexempel.... Omvänt en frågeruta om du vet någon bok som handlar om just platsen X. Det tror jag skulle kunna vara kul - och användbart!

2008-05-26 @ 08:55:16
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: agnes

Du har så rätt och det är på gång. Kan bara inte stressa min tekniker alltför mycket just nu - han ska bli pappa - och gifta sig med min dotter i augusti! Ja, butiken skulle verkligen vinna på en sådan funktion! Och ligga mer i framkant kanske.

2008-05-26 @ 15:18:18
Postat av: Linda

tackar! (alltså för grattiset)

2008-05-26 @ 17:57:58
URL: http://krabba.blogg.se/bok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback