Hur jag bygger upp min boksamling

Först vill jag tacka Amoroso för inbjudan till utmaningen och för att hon stimulerar mig att tänka nya tankar!

Jag får väl erkänna att jag hör både till gruppen som försöker begränsa sitt bokinnehav och som köper väldigt mycket böcker. Under det senaste året har jag börjat fundera på vad jag vill äga. Det är en lång process, och än är jag inte klar.

För den som är nyfiken på hur min boksamling ser ut finns bilder i det här inlägget. Jag säger min, men egentligen är det väl VÅR bokhylla. Men eftersom min man inte är intresserad av böcker är det nästan bara mina böcker där. Jag tycker absolut inte att hans böcker stör. Snarare ser jag det som utmaningar, att läsa de böckerna också.

Det korta svaret på hur jag bygger upp min boksamling är: jag köper böcker jag vill läsa. Jag gillar pocketar - det är de jag köper och det är de jag har i bokhyllan. En rad av mina lite äldre böcker - de som är äldre än sex år - har rispor och revor. Det beror på att vår leguan bodde bakom böckerna i bokhyllan och använde böckerna som klättervägg. Jag ler alltid lite när jag ser de skamfilade böckerna - nu har de lite karaktär och jag kan knyta en annan typ av minnen till dem.

För mig, just nu, funkar inte bibliotek. Jag har inget i närheten och varje gång jag faktiskt lyckas låna böcker slutar det med at jag nojjar över att jag är/kommer att bli försenad med att lämna tillbaka dem. I en annan fas av livet, då ska jag bli kompis med biblioteket.

De böcker jag köper hamnar sedan, lästa eller olästa, i min bokhylla. Det som har hänt det sista året är att jag har börjat köpa upp gamla favoriter, mer strukturerat vad gäller vissa serier av böcker. Framförallt är det barn och ungdomsböcker jag samlar nu, dels av nostalgiskäl - att läsa om en älskad barn eller ungdomsbok är en stor upplevelse - dels för att min son och knodden i magen såsmånigom ska ha tillgång till böcker som (jag tycker) är bra.

Jag har till och med haft två utrensningar av böcker. Tankar på att ha det återkommande har faktiskt förekommit, men så länge det går att få in fler böcker i bokhyllan tror jag det kommer att stanna vid en idé.   

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Två utmärkta sätt att både rensa ut och utöka sin boksamling

www.bookmooch.com

www.bookcrossing.com

2008-10-15 @ 14:09:05
URL: http://ansgarssyskon.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Din mans ointresse för böcker är ju tragiskt tycker jag i all min objektivitet =)



Men det är ju bra att den har positiva sidor (mer plats åt dig!)

2008-10-15 @ 14:09:51
URL: http://ansgarssyskon.blogg.se/
Postat av: Amoroso

Det är ju härligt, du har ju verkligen utvecklade "nostalgisamlingar" som du bygger upp. Är det antikvariat och Tradera, som brukar vara fyndplatser eller hur får du tag i dem?

2008-10-16 @ 09:19:10
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Lyran

Åh så avundsjuk jag blir på luckorna i dina hyllor fniss Och mysig läshörna hade ni!

2008-10-16 @ 19:14:28
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Charlotte: tack för medkänsla och tips!

Amaroso: alla second-handaffärer jag passerar skannas. Och sen har jag skaffat mig en "boklangare" på hjärta till hjärta. Antikvariat brukar vara dyra och Tradera har jag mest bara nosat på...

Lyran: bilden är tyvärr inte pinfärsk så bokhyllan är mer knökad nu. CD-skivorna har åkt ut, men fortfarande finns det plats för liiite till...

2008-10-18 @ 20:56:12
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback