Härskarteknik. Den fula vägen till makt

Härskarteknik. Den fula vägen till makt
Elaine Bergqvist


Författaren och retorikkonsulten Elaine Bergqvist har skrivit en riktigt intressant bok om härskarteknik. Begreppet härskarteknik förknippas sen gammalt med den norska feministen Berit Ås som myntade fem härskartekniker. [läs mer på
Wikipedia!]. Hon kopplade härskarteknikerna, som alltså är subtila metoder att förringa någon annans uttalande, till mäns förtryck av kvinnor. Teorin om härskartekniker är mycket praktiskt användbar.
 
Elaine Bergqvist har tänkt vidare kring härskartekniker och formulerat sju olika [se sammanställning här]. Hon ger konkreta exempel på personer och situationer, vilken härskarteknik som används och, inte minst, hur den härskade kan ta sig ur situationen utan att bli aggressiv eller fly. Genom att frigöra begreppet härskarteknik från könsmaktsordningen (vilket jag tycker är bra - härskartekniker används även i andra syften än att upprätthålla könsmaktsordningen) och konstatera att härskaren kan härska såväl medvetet som omedvetet vidgar hon begreppet betydligt. Samtidigt gör detta vidare begrepp att det ibland kan vara svårt att sätta fingret på vad som är en härskarteknik eller när någon blivit härskad över. Här tycker jag inte riktigt att hon går i land. 

Materialet i boken bygger på de utbildningar i retorik och härskarteknik som EB ger. Det gör att det känns genomtänkt i sina enskilda delar men däremot tycker jag inte att hon riktigt får ihop det. När jag läser boken hittar jag inte riktigt rågången mellan begrepp som retorik och härskarteknik, fördom och härskarteknik.  

Kommentarer
Postat av: Hassela

Intressant... En annan bok, som tar upp, i alla fall till viss del, samma frågeställning är "Konsten att manipulera ett sammanträde" av Peter Cassirer.



Cassier tar upp härskartekniker ur många olika aspekter: ålder, kön, status, pesonlighet etc. Och för att åskådliggöra det hela har han exemplifierat med just sammanträdes- och mötesteknik. Frågan är om inte detta är bokens e g e n t l i g a syfte: att lära ut hur man genomför ett rikigt sammanträde.



Detta gör naturligtvis att det blir lite för mycket fokus på sammanträdesformalia. Det är också vad baksidestexten låter oss förstå. Men många av Cassirers iakttagelser (läs: råd) går att applicera på samhället i stort.



Som en extra bonus får läsaren i kapitel 6 lära sig "De riktigt fula knepen".



Postat av: Johanna/bokidioten

Den låter verkligen intressant och något för mig! Jag brukar sitta och försöka analysera maktförhållanden under sammanträden just därför att formens ramar (sammanträdestekniken)gör maktförhållanden desto tydligare.

2009-08-03 @ 22:00:10
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Lilla O

Den ligger i min läshög också, i sällskap med många andra, och jag är rätt sugen på att läsa den.

2009-08-08 @ 22:17:22
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: Johanna/bokidioten

vad roligt! Jag tror att det är en perfekt tåg-bok, ta upp, läsa lite, fundera lite, ta en kopp kaffe. Ska bli kul att läsa vad du tycker om den!

2009-08-10 @ 19:16:39
URL: http://www.bokidioten.se
Postat av: Torbjörn Wester (Litteraturpalatset)

Jag håller helt med om att begreppet "härskartekniker" behöver frigöras från könsmaktsordningen.



Det är naturligtvis sant att vissa män använder oshyssta metoder för att sätta kvinnor på plats, men de använder samma metoder för att sätta andra män på plats. Och det finns även kvinnor som använder härskarmetoder - i högsta grad.



Jag har förresten lagt till din blogg i min länklista över bokbloggar.



Om du vill får du jättegärna länka till mig!



På min blogg har jag en länksamling till skrivtävlingar, hundratals bokbloggar och bokhandlare.



Mvh.

Torbjörn (Litteraturpalatset)



<a href="http://www.litt.se">http://www.litt.se</A>

2009-09-05 @ 23:16:43
URL: http://www.litt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback