LasseMaja

Martin Widmark

Biblioteksmysteriet
Biografmysteriet
Cafémysteriet
Cirkusmysteriet
Diamantmysteriet
Guldmysteriet
Hotellmysteriet
Mumiemysteriet
Saffransmysteriet
Skolmysteriet
Tågmysteriet
Zoomysteriet


Jag och sonen, sexårige stora A, har under våren läst en massa LasseMaja-böcker. För den som inte är bekant med fenomenet är det deckare som riktar sig till  låg- och mellanstadiebarn. De är kapitelböcker med mellan sex och nio kapitel och de är uppbyggda på ungefär samma sätt. Alla böckerna har deckarna Lasse och Maja i huvudrollerna och utspelar sig i den lilla staden Valleby. Personerna från en bok kan mycket väl dyka upp som bi-personer i en annan bok.

Böckerna är mycket bra. De är finurliga pusseldeckare och är snäppet svårare än vad min sexåring klarar av att ta till sig, men trots att han inte riktigt förstår älskar han dem. När jag läst dem (vi har inte riktigt läst alla än, några är kvar) har jag slagits av hur trevliga de är trots att de är deckare. Inte ett mord så långt ögat kan nå.

Jag har tidigare skrivit om deckargenren, och då framförallt utifrån vilket perspektiv författaren väljer att skildra. När jag skriver om de här böckerna skulle jag vilja utgå från några enkla frågor för att bättre förstå dem:


* vilket är brottet?
* vilket är motivet?
* vilken bild får vi av brottslingen?

Ett sympatiskt drag i LasseMaja-böckerna är att brotten är så banala. Som regel är det saker som försvunnit: böcker, hundar, pengar, diamanter, guld, tavlor eller saffran. Ibland har sakerna affektionsvärde, oftast inte. Och alltid kommer de till rätta igen. Det förekommer inga mord - tänk vad skönt, att få fundera över ett brott utan att bli utsatt för döda människor! (på mitt nattygsbord ligger just nu "analys av ett mord", "sommardöden" och "vi de drunknade". Tänk vad mycket död!) Brotten är också handfasta, påtagliga. Antingen är tavlan borta eller inte.

Fast jag inte egentligen gillar deckare just nu har jag ju läst en hel del och kan konstatera att motivet till brottet som regel är centralt. En del böcker är uppbyggda kring att hitta motivet och för att hitta motivet måste vi ofta förstå den som begår brottet. Den bok jag läser just nu, exempelvis. Otroligt spännande, men jag är beredd att sätta en slant på att så snart vi får reda på varför kommer vi också att få reda på vem. 

I LasseMaja-böckerna är det faktiskt i stort sett bara ett motiv som förekommer. Mer än så: man utgår från att det bara finns ett motiv, eftersom en stående punkt i böckerna är när Lasse och Maja försöker lista ut varför de misstänkta behöver pengar. Ett undantag är förvisso mumiemysteriet där Lasse och Maja använder samma teknik men där det bakomliggande motivet visar sig vara ett annat. Varför väljer författaren att koncentrera sig så på pengar som motiv? Beror det på att det är tämligen neutralt (till skillnad från svartsjuka, exempelvis) eller finns det någon annan anledning? Nog för att de flesta läser även annat än LasseMaja, men efter ett tag tar jag liksom för givet att brott, det handlar om att förstå vem som har mest intresse av att pengar byter ägare.

LasseMaja-böckerna är skrivna för ovana läsare. Det är alltså med ganska få ord som författaren målar upp en historia och böckernas karaktärer. Han avstår från att peka ut goda och onda karaktärer, vilket jag tycker är föredömligt. Istället låter han dem ha mer eller mindre trevliga karaktärsdrag. Ofta låter han en karaktär beskriva en annan, och då kan han lyfta fram negativa karaktärsdrag. Eftersom brottslingarnas motiv som regel är pengar, behöver han heller inte förse dem med så många negativa karaktärsdrag. Historien går ihop i alla fall. En person är inte brottsling, han eller hon gör brottsliga handli ngar, och det är en viktig skillnad.

Fortfarande har jag och sonen ett par LasseMaja olästa. Vi avslutade hotellmysteriet idag och vi ligger i startgroparna för att läsa tidningsmysteriet. I det här inlägget har jag försökt peka på några gemensamma drag i böckerna och förhålla dem till deckargenren som sådan. Det innebär inte att jag inte kommer att läsa resten av böckerna :)
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback