när regnet faller

När regnet faller
Brooke Shields


Kan en bok av Brooke Shields vara något? Jo, faktiskt. Och inte bara för den som är nyfiken på hur det är att vara superstjärna och mamma, utan också som en osminkad skildring av vad förlossningsdepression kan innebära. Brooke Shields lyckades efter många försök bli gravid. I samband med att hennes dotter föddes dog hennes far. Och dottern föddes dramatiskt och med ett höftproblem som gjorde att hon första tiden måste ha skena.

Hur kan man längta efter barn och sedan inte känna något inför sitt eget barn? Detta är den centrala fråga som mycket av boken handlar om. Hur hon mycket snabbt blir mycket deprimerad och hur hon samtigt hade svårt att ta emot hjälp. Vi får också följa henne när hon blir frisk och får ett fint förhållande till sin dotter.

Boken är en bra skildring av förlossningsdepression och en viktig ögonöppnare. Det är fint att Brooke Shields valt att vara öppen med sin sjukdom och på det sätter avdramatiserar den. Det jag minns nu ett par veckor efter att jag avslutat läsningen är att BS verkar vara en sympatisk, verklighetsnära problem. Och med problem som vilken småbarnsmamma som helst. Det känns tryggt.

Kommentarer
Postat av: Full bokhylla

Låter intressant. Jag har just läst ut Baby blues av Pia Hintze och ska till att blogga om den.. Den verkar ju till namnet handlar om förlossningsdeppression, men handlar i verkligheten mest om vårt ojämställda samhälle. Också ett spännande ämne, även om jag tycker hon förenklar det lite...

Postat av: Johanna/bokidioten

den står på min att-läsa lista nu. Tack!

2009-06-12 @ 21:35:01
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback