Perspektiv på Boklådan

Boklådan
Jenny Gustavsson


Ibland säger någon till mig - oj, vad du läser mycket!
Det är ju sant. Jag läser mycket. Och jag tycker det är lite pinsamt att någon påpekar det. För det är ju också så att jag konsumerar böcker, snarare än läser dem. Jag kommer inte ihåg alla böcker jag läser (men å andra sidan, jag läser istället för att titta på TV. Och kommer andra ihåg allt de ser på TV? Nej, trodde väl inte det!)  och när jag startade bokbloggen för snart tre år sedan (!) var en av mina föresatser att jag skulle läsa mer medvetet och redan tidigt efterlyste jag instuderingsfrågor till böcker.

Jag har attackerat det där lite olika över tid. Jag har läst cliffnotes. Jag har läst Göran Hägg. Och inte minst har jag läst bloggar och själv bloggat om nästan varenda bok jag läst de tre senaste åren. Undanräknat facklitteratur, självhjälpslitteratur och barnlitteratur. Att blogga har gjort att jag övat mig i att tänka kring böcker på ett annat sätt och att jag efter att ha läst ut boken satt mig ner en extra gång och funderat på vad boken egentligen handlat om, vad den haft att säga mig.

Jag blev så glad när jag upptäckte Boklådan. Boklådan innehåller (förutom en sammanfattning av boken) tips om liknande böcker, diskussionsuppgifter, skrivuppgifter och ett prov. Det är framförallt lästipsen och diskussionsuppgifterna jag tycker är kul. Det är som att komma in i en annan läsares huvud, en läsare som sett andra saker. Jag börjar fundera. Dels tänker jag på frågornas innehåll, dels över vad hon vill säga mig genom att ställa just den frågan. 

En bok som jag läste och blev såväl fascinerad som oroad av var mannen under trappan av Marie Hermanson (och jag ser när jag ska länka till den att jag missade att blogga om den). En av diskussionsfrågorna till den boken lyder "Fredrik och Kwådd blir alltmer aggressiva, hur tolkar du det?" Jag stannar till, tänker efter, istället för att bara lägga boken åt sidan. På så sätt hjälper vissa diskussionsfrågor mig att tänka till vad författaren kan ha tänkt med boken.

Jag får perspektiv på det jag läser. Och när jag ser vilka liknande böcker hon tipsar om blir jag också nyfiken. Kopplingen till musselstranden av samma författare förstår jag. Men hur är det med fröken Smillas känsla för snö
 
Nästan det bästa är att  Boklådan ger perspektiv på (svenska) (pocket-) böcker som finns och är aktuella NU. Det är inte klassiker eller borde-läsa böcker. De flesta av böckerna har jag läst, inser jag när jag läser igenom innehållsförteckningen. Jag har precis lånat Läckbergs Stenhuggaren på bibleoteket och ska testa att läsa den den med Boklådans frågor som stöd. Jag återkommer med rapport om hur det blev!

Nu finns det ett aber. Och det är att Boklådan tyvärr säljs  till skolor, inte till oss bokälskare som på egen hand vill få ut mer av sin läsning. Jag tycker det är synd för det är efter skoltiden och den stimulans en bra svensk-lärare kan ge som en det här verkligen behövs. Och varför kan man inte köpa läsunderlag till enskilda böcker. Tänk vad det skulle ge som struktur till bokcirkeln!


Böcker som diskuteras i Boklådan I och II:

Kamalas bok *** Vårfrost *** Underdog *** Skärvor av ett liv *** En komikers uppväxt *** Robson *** Ondskan *** Evelyn Spöke *** Musselstranden *** Sandor Slash Ida *** Comédia infantil *** Gömda *** Grabben i graven bredvid

*** Balladen om Sandra Ess *** Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö *** Populärmusik från Vittula *** Hon går genom tavlan ut ur bilden ***Hjärtans fröjd *** Molnfri bombnatt *** Jag saknar dig, jag saknar dig *** Grattis Gud *** Vinterviken *** Den vidunderliga kärlekens historia *** Låt den rätte komma in *** Duck City *** Svinalängorna *** Kalla det vad fan du vill *** Tätt intill dagarna *** Mess *** Mannen under trappan *** Ett öga rött *** Män som hatar kvinnor *** Mig äger ingen *** Stenhuggaren *** och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla *** Jag är leopardpojkens dotter *** Nu vill jag sjunga dig milda sånger


Kommentarer
Postat av: Anna Kittybloggarn

Oj!! Detta var ett tänkvärt inlägg. Men, måste man köpa? Har inte frågorna något slags mönster? Handlar de inte om de teman man ser i boken? Jag har köpt Aidan Chambers "Böcker inom oss" men inte hunnit läsa i den ännu. Har du läst den?

Postat av: Johanna/bokidioten

Tack för tipset om Aidan Chambers! Jag har läst om den, men inte kommit mig för att söka upp den än. Det roliga med boklådan är att det inte är uppenbart (för den som inte är litteraturvetare) vad som är tematana. Där tycker jag att den är en stor hjälp ;)

2009-06-17 @ 16:08:18
URL: http://www.bokidioten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback