att läsa tre gånger

Jag har precis pratat med min far, vi tog en kopp kaffe och pratade om böcker. Han kan så mycket om böcker, och från dagens samtal är det framförallt en sak som fastnade: att läsa tre gånger.

Första gången läser man för att man vill veta hur det går, andra gången kan man analysera mer och tredje gången kan man se det budskap författaren har med boken.

Med risk för att jag kommer ihåg fel, kan jag ändå använda mig av den tanken.  Den första reflektionen är hur ofta läser jag en bok mer än en gång?

Den andra reflektionen är hur många böcker är det som håller för mer än en läsning? Har jag ens möjlighet att se djupare dimensioner i vad jag läser? Borde jag sortera ut (=kasta, ge bort) böcker jag läst men varken kommer ihåg eller vill läsa igen?

Den tredje reflektionen är hur ser mina favvo-böcker ut på tredje läsningen? Jag brukar säga att jag kan kritisera sönder vilken text som helst vid tredje genomläsningen. Det gäller förståss fack-litteratur. Jag har hittils inte läst något som faller sönder vid tredje genomläsningen. Man ser hål och logiska inkonsistenser som man inte ens anade första och andra gången man läste det. Vad skulle hända om jag läste skönlitteratur så? Vilka upplevelser skulle jag få? Vilka upplevelser skule jag gå miste om? 

Jag hoppas återkomma i frågan när jag har tänkt lite mer. 

Kommentarer
Postat av: Nisse

Ett förtydligande från fadern ifråga! De tre läsningarna skulle kunna benämnas (1) innehållet, (2) formen och (3) budskapet. Långt ifrån alla böcker klarar tre läsningar, men en kvalitetsroman gör det. Ett exempel är Hoegs Fröken Smillas känsla för snö. Innehållet, intrigen, gör att man lätt missar stilen och beskrivningarna vid första läsningen. De stora verken i världslitteraturen tål i regel många omläsningar. Hemsöborna av många "läst" i skolan utan att ha fått ut så mycket av det. Läser man om den som vuxen är det en helt ny bok! Nyligen läste jag om Buddenbrooks efter fyrtiofem år. Nu gav den mig oändligt mycket mera! Kanske är det bättre att läsa färre böcker men med kvalitet, än att försöka läsa så mycket som möjligt? En god läsupplevelse är att i någon mening förändras som människa av läsningen.

2006-11-27 @ 15:49:48
Postat av: j

jag laser om nastan halften av alla bocker jag laser, efter ett ar har jag glomt mycket, och da ar det en minst lika harlig upplevelse som forsta gangen!

2008-01-02 @ 14:32:20
Postat av: Johanna/bokidioten

välkommen hit! Jo, det är en av glädjeämnena i livet. Och den verkliga anledningen till att jag sparar mina böcker i en bokhylla - med förhoppningen att någon gång få en lika fin upplevelse som första gången!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback