Fem på mystiska heden

Fem på mystiska heden
Fem följer ett spår
Enid Blyton

Här kommer en resension på två böcker. På en nylig raid på hjärta till hjärta plockade jag åt mig en samling fem-böcker. Kommer ni ihåg dem? Typiska ungdomsböcker (undrar om de fortfarande läses?). De är skrivna på femtiotalet men känns till stor del förvånandsvärt moderna.

Titeln anspelar ju på att det är just fem huvudpersoner: hunden Tim, Georg(ina), Anne, Julian och Dick. Georgina, som egentligen vill vara en pojke, är kusin till de andra tre. Hon har en märkvärdig pappa (jämför med schablonen den galne vetenskapsmannen!)  och Tim är hennes hund. Anne är den som alltid är yngst, Julian den som alltid är förståndigast, Dick är den som märks minst - ganska frånvarande faktiskt. Och det är flickorna som diskar.

Böckerna är spännande (de borde ju faktiskt kunna räknas som
thrillers, eller?). I fem på mystiska heden är flickorna på ridläger och pojkarna kommer dit. De är ute och campar och upptäcker resande som har något mystiskt för sig. I fem förjer ett spår gör sig Tim illa och George ser till att de får komma hemifrån tills såret har läkt. De hittar en ödestuga men inser efter ett tag att de inte är ensamma.

Jag kan se likheter mellan böckerna (förutom vad jag ovan skrivit om barnens karaktärer). Det finns andra barn och hundar med och den information de barnen kommer med är viktig för att kunna lösa mysteriet. De vuxna är perifera och de låter barnen klara sig mycket själva. Jag vet inte riktigt hur gamla barnen ska vara (av framsidesbilden att döma torde i alla fall George befinna sig i förpuberteten). Idag tror jag inte man skulle släppa barn så fria - och det kanske man inte gjorde då heller. Jag kommer ihåg från min tonårstid när jag läste böckerna vad underbar den frihetskänsla var som jag upplevde när jag läste om deras äventyr - och att de fick klara sig så mycket själva.



Läs kommentar i the guardian!

Kommentarer
Postat av: Officeflux

I love this site! great site and great webmaster . Thank you bye


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback