Patient 67

Patient 67
Dennis Lehane


Vi befinner oss långt ute på en ö utanför amerikanska östkusten. En storm är under uppseglande. En underskön kvinnlig schizofren barnamördare har rymt från den rättsspsykiatriska anstalt där USAs värsta brottslingar befinner sig. Två federala sheriffer åker dit för att utreda försvinnandet. Men ingen verkar riktigt engagerad i letandet. Och kvinnan har försvunnit ur ett låst rum utan medhjälpare. Något är fel.

Boken innehåller alla ingredienser. En isolerad ö utan radiokontakt. Halvfnoskiga psykiatriker som omedelbart analyserar sina besökare. Mystiska piller. En fallfärdig kyrkogård och ett sönderblåst mausoleum. Kalla kriget som bakgrund och en mentalvård i brytningstiden mellan kirurgisk psykiatri (lobotomi) och medicinsk psykiatri (LSD).

Detta är bakgrunden till en thriller som kryper under huden. Jag sträckläste boken och var så frustrerad när den tog slut. För hur slutade boken egentligen? Bra underhållning, bra spänning. Och en setting som känns filmisk.

Daniel Åberg har skrivit en tänkvärd recension som också handlar om genren thrillers.
Läs den!

Kommentarer
Postat av: milla

Den verkar vara bra =)

Postat av: Johanna/bokidioten

oja, verkligen spännande!

2007-12-27 @ 10:10:07
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Kersti

Jag hade samma känsla som du när jag läst den. Frustration och en önskan att faktiskt få veta.

2008-01-06 @ 17:20:23
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Johanna/bokidioten

Ja! Jag har bestämt mig för att han är galen. Men misstanken ligger där och gnager. Jag tycker om att få veta!!

2008-01-06 @ 19:49:02
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback