de bästa ungdomsböckerna

När vi flyttade och min bokhylla fick komma upp ånyo var en av de största glädjeämnena att få träffa mina ungdomsböcker igen. Böcker som betydde mycket för mig när jag var "liten" (vill inte riktigt definiera när den perioden började eller slutade). Utan inbördes ordning: här kommer de:

1. bara sticka iväg -
Joyce Sweeney
2. Yesterday - Susan E. Hinton
3. The outsiders - Susan E. Hinton
(den första bok jag läste på engelska!)
3. Rym Shelley rym - Gertrude Samuels
4. Tordyeln flyger i skymningen - Maria Gripe
5. Mannen utan ansikte - Sven Wernström
6. Osynlig närvaro - Hans- Eric Hellberg
7. Godnatt mister Tom - Michelle Magorian
8. Janne min vän - Peter Pohl
9.  Vi kallar honom Anna - Peter Pohl
10. Dansa på in grav - Aidan Chambers


Det slår mig att det är väldigt sentimentala böcker det här.

Nästan alla de här - med undantag för (3), (4) och (9), äger jag. Och jag har suttit och tittat på hyllan när jag skrivit det här inlägget. Undrar hur många böcker jag tyckt om som jag glömt? 

Kommentarer
Postat av: Em

Jag var/är ett stort S.E. Hinton-favorit, fast min absoluta favorit av hennes böcker är "Rumble Fish". Har du läst den?

2007-02-18 @ 08:59:48
Postat av: Johanna/bokidioten

Oja! Jag tänkte faktiskt ta med den (rumble fish)på listan och den kvalade nästan in. Men efter att ha sett filmen är de bilder därifrån, snarare än Hintons ord, som jag minns. Visste du förresten att hon kom med en ny bok typ förra året?

Postat av: Em

Nix, hade ingen aning, måste ta och kolla upp det!

2007-02-19 @ 08:53:41
Postat av: Anna

Halloj!
Vi kallar honom Anna läste jag rätt nyligen. Fy vad hemsk den är. Jag grät flera gånger!!!!
Mobbing är så fruktansvärt hemskt och det som beskrivs i den boken är tio gånger värre på nåt sätt. :(

2007-02-25 @ 11:34:06
URL: http://bloggenomkittydrew.blogpost.com/
Postat av: JoVi

Du inspirerade mig till att göra en egen lista! :)

Ha en bra dag!

2007-05-03 @ 14:35:29
URL: http://joviskarameller.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback