fyra anledningar att köpa pocket och inte inbundet

Jag läste på Theresan hennes inlägg om pocket/inbundet. Jag är en övertygad pocket-fan. Har aldrig förstått mig på de som hellre lägger ner ett par gånger pocket-priset för att få ett skyddsomslag. Nej, här är mina fyra argument för att föredra pocket:

(1) det är ju samma innehåll men olika pris...
(2) det tar mindre plats så man får plats med mer i bokhyllan
(3) väger mindre, mycket praktiskt vid resor och flyttar
(4) man kan lättare läsa dem i badet


Ett motargument:
(1) man får vänta lite längre....


Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag håller med dig. I många fall är pocketutgåvan snyggare än den inbundna (utom som sagt, i Bodil Malmsten-fallet). Jag har dessutom blivit van vid att läsa pocket som i regel har mindre text så vanliga inbundna böcker känns nästan som storstilsböcker för människor med nedsatt syn. Ibland är texten stå stor och spalterna så breda att det faktiskt blir svårare att läsa än i en pocket.

Ett motargument att lägga till din lista är att pocketböcker faktiskt håller sämre än sydda(inbundna) böcker.

Postat av: saom

Håller med! Finns ingen anledning att lägga ut extrapengar, om det inte är nån bok man vill spara och vara rädd om.

2007-01-23 @ 13:04:45
URL: http://saom.blogspot.com/
Postat av: Eva

Hej! Du fick mig att tänka efter! Jag vet inte vad det är som gör att jag hellre har en nbunden bok än en pocket! Det är 4 mycket bra argument för pocketböcker. Visst har jag en hel del pocketböcker, men tyvärr lever de i skuggan av mina inbudna. De är de fattiga kusinerna som inte visas upp när man får besök. Får leva sitt liv i bokhyllan på övervåningen, packade tätt tätt intill varandra i högar!

2007-01-27 @ 15:52:32
URL: http://boktokig.blogg.se
Postat av: bokidioten/Johanna

hej Eva,

jag håller precis på att sortera samman mina boksamlingar: pocketsamlingen och fin-bokssamlingen. Det blir ju lätt så när man får plats med så många fler böcker i en hylla med bara pocket! Med precis samma resonemang som dig har jag konsekvent valt bort inbundna böcker: för att de inte matchar sina vältummade kusiner

2007-01-27 @ 21:00:23
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Kuyferd

Greetings from Arlington, Texas! Nice site!

2010-09-03 @ 12:45:49
URL: http://kuyferd.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback