Harry Potter and the Deathly Hallows

Harry Potter and the Deathly Hallows
JK Rowlings


Det är med blandade känslor jag lägger ifrån mig sista HP. Jag läste den första år 2000 och har ivrigt köpt del efter del. Men jag tycker ju de första är de bästa. De är inte så tjocka och ljusare. HP lever inte upp till nidbilden av sig själva. Berättelsen, inte minst i HP7, är mörk och jobbig. JKR har förmågan att skriva komplext. För historien är konplex, inte minst här. Och hon får ihop det. Om jag ska hitta en samlande tråd är det den ständiga osäkerheten, fram till sista sidan, om vem som är på den goda sidan och vem som är på den onda sidan. Och fastän hon egentligen aldrig problematiserar gott och ont, låter hon mig som läsare, genom HP, tveka om vem som egentligen är på vilken sida. Detta gäller en mängd karaktärer, och äntligen får vi faktiskt ett definitivt svar på vems sida Snape egentligen står.

Jag skrev i ett
tidigare inlägg att jag kommer ihåg så lite av vad som hände sist. Det löste sig, även om JKR inte hjälper en så mycker på traven. Nu har jag förstått av Hans inlägg att det inte kommer någon prequel (vilket jag grunnade på), faktiskt inget alls inom genren. Jag skulle vilja ha ett hexikon över HP-världen. Inte bara vilka djur som finns, utan även kartor, vem som är släkt med vem, vilka trollformler som åstadkommer vad. Får väl ta och utforska Wikipedia ordentligt inför nästa omläsning.

Kommer ni ihåg i mitten på nittiotalet, serien om grottbjörnens folk? Serien blev jättestor när den tredje mastodontromanen med tantsnusk-övertoner kom ut. Författaren Auel hade lovat att skriva 6 böcker varav fem har kommit ut.  Medans "alla" då läste de tre första hade intresset svalnat betydligt till bok fyra och bok fem och de kommer knappast att läsas av nya generationer läsare om tio år. Kommer det att bli samma sak med HP? Vad talar för att HP-hysterin kommer att avlösas av en mer beständig plats i litteraturen?  

Kommentarer
Postat av: Hans Persson

Vad hon säger nu är ju en sak, men knappast hugget i sten om tio år. Jag blir inte förvånad om hon kommer med något mer Potter-relaterat inom tio år. Vad det gäller hexikon för den världen kan ju någon annan sammanställa ett sådant (om det inte redan gjorts).

Postat av: Johanna/bokidioten

Jag misstänker väl också att hon kanske omprövar sitt beslut (tänker på Mankell och hans återstartande av Wallander-serien men från nästa generations perspektiv). Och visst kan någon annan skriva ett hexikon! Letar man runt lite lär man väl hitta det på nätet. Men jag tänker på en snygg, tung bok, på hexikon som lexikon eller på Samarillion för den delen.

2007-07-30 @ 19:47:08
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Marika

Jean M. Auels böcker var ju inte särskilt roliga ens första gången man läste dem (jag kom inte längre än till början av den tredje), men Harry Potter-böckerna kan man ju tänka sig att läsa om. Fast det det hänger på är väl om det kommer nya läsare hela tiden. Jag vet inte hur det är med det, jag känner ingen som är i rätt ålder för att ha missat dem hittills. :)

2007-07-30 @ 21:13:20
URL: http://www.enjoydiary.com/marika
Postat av: Charlotte

Jag tror att de blir klassiska - de har magin och de har tidlösheten, listigt ordnat genom att den magiska världen är så helt annorlunda än våran. Och jag tror att även folk som är yngre än du och jag kommer att växa upp med känslan av att de vill läsa det här för sina barn...
Jag skulle också vilja ha en sådan där lexikalisk bredvidläsningsbok. Lite som alla Ecos kommentarer i I Rosens namn.

2007-07-31 @ 00:40:36
URL: http://www.ansgarssyskon.blogg.se
Postat av: Johanna/bokidioten

Jo, jag tror väl att HP håller lite bättre. Jag såg inne på Wikipeda en del textanalyser av böckerna och de var inte särskilt imponerade av HP. Det är så lätt fastna i nuet och tro att framtida generationer av läsare också kommer att se det som en del av kanon! Jag kommer att vilja dela med mig av HP till min son - planerar redan nu när det kan börja att bli dax för den första boken.

2007-07-31 @ 20:32:42
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback