700 dagar i Rosenbad

700 dagar i Rosenbad
Thomas Bodström

Är man minsta lilla politiskt intresserad tycker jag att man ska investera ett par tjugor och köpa den här ur-läckra pocketen. Som titeln avslöjar handlar den om TBs tid som justitieminister i regeringen Persson. Den är intressant för man får mycket mer kött på benen om hur en ministers vardag kan fungera, mycket mer förståelse för all den cirkus som är runt statsråden och där det inte bara är att fatta beslut  utan även att hantera exempelvis pressen. Som förvaltingspolitiskt intresserad tittar jag speciellt på hur han beskriver samarbetet med tjänstemännen och försöker förstå vem som gör vad. Ibland berättar han anekdoter som får mig att skratta högt.

Därtill är det en guldgruva för att förstå vår samtid och de stor-händelser med juridiska förtecken som ägde rum under TBs tid vid makten. Redogörelserna kring Göteborgskravallerna, och
tillsättningen av göteborgskommittén är otroligt intressanta om man nu är lagd åt det hållet. Språket är avundsvärt rakt, enkelt, avskalat och förmår samtigt att beröra. Jag önskar att jag vore en lika bra stilist.

Den här boken har följt med mig i handväskan, i badet, till föreläsningar. Jag har läst ett stycke då och då under ett par månaders tid. Det har varit ett bra sätt att läsa den.  Ännu bättre hade den blivit med ett rejät register. Fram för fler välskrivna politiska biografier!

Kommentarer
Postat av: David

Jag blev sugen att läsa den här bara för att du skrev om den. Jag ska nog plocka med mig den hem någon dag när jag är på en pocketshop... :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback