8-mars-analys av kvinnor, män och djur i Jan Lööfs illustrationer

Kan inte låta bli att ge mitt analytiska bidrag till 8 mars.

I As bokhylla står fem böcker av tecknaren Jan Lööf. Jättefina böcker. Jag har inte tröttnat på dem än, trots att jag läser dem flera gånger i veckan. För varje gång jag läser och tittar på bilderna ser jag fler saker. Sen, förra veckan, vaknade mina genus-ögon. Jag läste Örnis bilar för sonen och tittade som vanligt på uppslaget där bilreparatören ringer Örni för att be om hjälp. På väggarna i verkstaden hänger inte en, utan två pin-up-bilder. Sen såg jag att det inte fanns speciellt många kvinnor överhuvud taget som inte drog en barnvagn...

Jag satte igång att börja räkna och kategorisera alla varelser på varje teckning: man/kvinna/människa av obestämt kön/djur. Resultatet är minst sagt nedslående. I den bok som hade högst andel kvinnor av samtliga tecknade varelser var 11,5 procent kvinnor (i den som hade lägst andel var det 4,8 procent kvinnor). I två av böckerna var andelen av samtliga tecknade varelser som var djur högre än andelen tecknade kvinnor!

Vän av ordning kan nu invända att det ju är pojkar/män som  är huvudpersoner, då är det ju självklart att det blir fler män på bilderna. Detta spelar onekligen in (inte minst i Pelles ficklampa) men det är långt ifrån hela bilden. Jan Lööf har i nästan varje bok (utom ovan nämnda Pelles ficklampa) minst en bild med folksamlingar på. Och till och med i folksamlingarna är det en otrolig överrepresentation av män. Det är inte utan att man börjar undra hur Jan Lööfs samhällen lyckas reproducera sig. Om en främmande civilisation skulle säga något om vårt samhälle utifrån Jan Lööfs böcker skulle de förmodligen tro att det samhälleliga livet var uppbyggt av män. Och djur förståss.



Här är min sammanställning:

Örnis bilar (1994)
huvudperson: Örni (pojke)
sammanlagt antal tecknade personer: 113
sammanlagt antal tecknade djur: 5 (gosedjur oräknade)
andel av samtliga tecknade varelser som är kvinnor: 11,5%
andel av samtliga tecknade varelser som är djur: 4,2%

Pelles ficklampa (1978):
huvudperson: Pelle (pojke) 
sammanlagt antal tecknade personer: 19 
sammanlagt antal tecknade djur: 11
andel av samtliga tecknade varelser som är kvinnor: 10%
andel av samtliga tecknade varelser som är djur: 36,7%

Sagan om det röda äpplet (1974)
huvudperson: gubben i den randiga kostymen (man)
sammanlagt antal tecknade personer: 79
sammanlagt antal tecknade djur: 21
andel av samtliga tecknade varelser som är kvinnor: 11%
andel av samtliga tecknade varelser som är djur: 21%

Morfar är sjörövare (1973)
huvudperson: berättarjaget är en namnlös pojke
sammanlagt antal tecknade personer: 119
sammanlagt antal tecknade djur: 4
andel av samtliga tecknade varelser som är kvinnor: 4,8%
andel av samtliga tecknade varelser som är djur: 3,3%

I den femte boken (Pelle träffar en lokförare) finns det, förutom huvudpersonen Pelle, bara gosedjur.


Jag är van att läsa böcker med såväl kvinnliga som manliga huvudpersoner. Jag brukar inte ens reflektera över vilket kön huvudpersonen har eller vilket kön människor i böcker har. Jag är van vid att se dem som människor, inte som kön, och kan identifiera mig med vilket som. (Jag har hört det här resonemanget någon gång, och då med tillägget att män inte kan identifiera sig med kvinnliga huvudpersoner). Sett ur denna synvinkel - vilket budskap sänder de här bilderna till dagis-barn? Ett par förslag:

a) kvinnor kan inte vara brandsoldater / bil-bärgare / lyftkransoperatörer / poliser / sjörövare / banditer
b) kvinnor är inte ute och rör på sig så mycket eftersom de sällan finns i folksamlingar på gator och torg
c) kvinnor finns mest bara som en exotisk kategori, ungefär som gorillor, raggare eller  män i svart kostym. 

Och jag har aldrig reflekterat över det här tidigare! Jag tror att jag ska gömma undan Jan Lööf ett tag och försöka hitta något mer könsneutrala barnböcker att läsa för A framöver.

Kommentarer
Postat av: Karin

Lite skrämmande. Måste nog se till att ha lite bättre kolla på vad jag köper för böcker till barn i bekantskapskretsen.
Du har inte funderat på att gå vidare med ämnet? Intressant forskning...

Postat av: Johanna/bokidioten

Du får gärna knycka idén! Skämt åsido, jag hinner inte allt jag vill. Men den åttonde mars kändes det som rätt dag att fusk-forska lite i vardagen. Kul blogg du har, förresten!

2007-03-09 @ 08:27:50
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Karin

Tack!
Nej du, jag har nog med mina egna projekt tyvärr, hinner inte heller allt jag vill...
Du får försöka sälja in idén till någon annan är jag rädd. =)

2007-03-09 @ 17:58:39
URL: http://karinsaventyr.blogspot.com/
Postat av: AnnCharlott

Du har tyvärr så rätt så rätt i dina iakttagelser. Och även om Jan Lööf kanske är extrem, så är det även hos andra barnboksförfattare ont om flickor/kvinnor. När författare får frågan varför de så ofta väljer en liten kille som huvudperson blir svaret att det är lättare att sälja bilderböcker med pojkar i huvudrollen. Och det gäller även om boken handlar om djur, då är det oftast det lilla djuret av hankön.

2007-03-10 @ 19:29:55
URL: http://bokstavligt.blogspot.com/
Postat av: Anna

Oj! Hjälp!!! Pinup-bilder tillomed!! Men vad bra att du hittade genusglasögonen när du läste i barnböckerna. Undrar om det finns någon som bloggar om barnböcker så det redan finns genusglasögonlästa böcker o välja på??? Kan vara bra o veta nu när kompisarna börjar skaffa barn o jag vill ge bort böcker i present.

2007-03-15 @ 13:13:57
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Johanna/bokidioten

Hittar du någon får du gärna vidarebefodra. Det skulle verkligen behövas!

2007-03-15 @ 18:10:02
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Edith

Går barnlitteratur-kurs i sommar och ska analysera något ur någon vinkel. Det första jag kom att tänka på var Jan Lööf och hans böcker och tänkte mig vinkeln "Vad är riktat till de vuxna, resp. till barnen i hans böcker och vad signalerar helheten?" Typ. För jag drabbas ofta av ett diffust obehag när jag läser Lööfs böcker för mina söner. Dels har jag reagerat på det där med att det är så få kvinnor med i hans böcker och att de som är med har ofta himla mähäiga eller klychiga roller, tex: gjädjedödar-mormorn i "Morfar är en sjörövare", jungfru som behöver räddas/skräcklagen dam i nöd (flera böcker)eller snäll gammal gumma som stickar (ABC-boken, bl a) eller mamma med barnvagn (här och där i folkhav). Dessutom får jag dålig smak i munnen av sådant som Lööf tecknat och som uppenbart är riktat som en blinkning till den vuxne läsaren, tex: alkis-Tarzan (? flera ölflaskor i bild) som lever ihop med en hon-apa, snuskgubben som förföljer yppiga donnor i Rädda Fabian, pin-up-bilderna i "Örnis bilar", sexig arabiska med urringning och bara axlar, utsläppt hår och väldigt "laid back" pose i båt med skäggig arab; prostituerad? - för jag tror Lööv nycket väl känner till att i den typ av kultur/miljö som han tecknat livet på Omars ö så är det, slöja, långärmat och sedessamt kroppsspråk som gäller för alla anständiga kvinnor...). Usch. Det finns säkert massor av fler sunkiga exempel, men jag har inte så många av hans böcker. Och fy så trist när de här insikterna liksom smyger sig på - jag har alltid älskat hans bilder! Och de är ju fortfarande himla fint tecknade - men ihop med vad han signalerar för budskap så... Nä. Usch.

2010-07-01 @ 10:00:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback