Ursäkta! Dråpliga ursäkter från verkliga livet

Ursäkta! Dråpliga ursäkter från verkliga livet
Mats Holm


Ja, ja. det blev ett litet besök på en liten bokrea till. Jag fick en kvart över i Finspång och såg den mest bedårande lilla bokhandel... och vips blev jag ett par böcker rikare.


Den här boken var verkligen kul. Tunn, snabläst men jag kommer att återvända till den. Förutom odödliga ursäkter (av typen den döde kom cyklande från höger) från ett flertal instanser (hur bortförklarar man att man parkerat i en korsning? Eller inte betalt biljett? Eller förlorat valet?) inleds varje kapitel med en sida, inte mer, om varför vi bortförklarar. En dag när jag känner mig mer seriös ska jag fundera på det. Stämmer det att kvinnor tenderar att bortförklara mer? Och män att bagetellisera mer? Att en del har ursäkten som livsstil? Kan man leva utan att be om ursäkt (och vill någn leva i närheten av en då?)

Köpvärd, läsvärd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback