Den röda anteckningsboken

Den röda anteckningsboken
Paul Auster

Orakelnatten gav mersmak. Jag har blivit nyfiken på att förstå PAs universum. Som synes på bilden ligger NY triologin och väntar på att bli läst. I väntan på triologin har jag läst en fin liten bok, den röda anteckningsboken. Jag har förstått att den röda anteckningsboken spelar en större roll i NY triologin. Jag blev mest nyfiken på vad de olika färgerna på anteckningsböckerna i Orakelnatten symboliserar.

Jag fick inget svar på vad färgerna symboliserar när jag läste den röda anteckningsboken. Däremot fick jag på ett lågmält, koncentrerat sätt ett antal skrönor berättade. Skrönorna är ett par sidor långa, deskriptiva. PA redogör för ett antal händelser och framförallt konstiga sammanträffanden han har varit med om.

Berättelserna som sådana är inte speciella. Men sättet han skriver om dem är det. På ett klart språk berättar han ett par skrönor ur sitt liv på ett sätt att jag funderar på om det är lika lätt som det ser ut att skriva den röda anteckningsboken.

På ett annat plan kan man se det som en självbiografisk kommentar till hans skönlitterära strävanden att allt hänger ihop. De här berättelserna ger sken av att han har rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback