doktor Glas - första läsningen

Doktor Glas
Hjalmar Söderberg

När jag till slut letade upp boken i bokhyllan och började läsa den insåg jag två saker samtidigt. Jag har  haft onödig respekt för boken och samtidigt underskattat dess värde. Detta är en läsvärd bok!

Språket i boken är njutningsbart. I början av boken läste jag bara ett par sidor åt gången för att kunna uppfatta språket. Korthugget men varierande ger det texten flyt.

Doktor Tyko Glas är precis jämngammal med mig, 33 år. Ändå verkar han så oändligt mycket äldre. Doktor Glas har slagit sig till ro och i boken syns rutinerna tydligt.  

Han beter sig och har status som en äldre person. Vi får följa ett händelseförlopp på ungefär fyra månader och vi får följa det ge genom  doktor Glas dagboksliknande anteckningar till sig själv. Genom att vi får ta del av vad doktor Glas skriver till sig själv får vi på ett sätt en mycket nära förståelse för honom. På ett annat plan vet vi inte så mycket om honom. Jag kommer på mig själv att undra om han egentligen har några vänner, eller om han bara har bekanta. Jag börjar fundera på varför han är så ointresserad av att leva och trots detta kan engagera sig i paret Gregorius: avsky den ene, dyrka den andra. Jag kommer på mig själv med att undra varför han väljer att bara dyrka fru Gregorius, istället för att åtrå henne.

Sitt eget annorlundaskap tycks doktor Glas härleda till sin sexuella oerfarenhet. Men räcker det för att förstå varför han fungerar som han gör? När han får chansen att träffa unga kvinnor som är intresserade av honom undviker han dem. Nog ligger det mer bakom? Men hur skulle doktor Glas fungerat i en annan kontext? Hur skulle han fungerat idag?

Hur uppfattar andra i berättelsen doktor Glas? Vi får följa med doktorn i flera olika situationer och diskrepansen mellan hur han uppfattar sig själv och sitt liv (mig gick livet förbi) och hur andra uppfattar honom (auktoritetssituationer i läkarrollen, middagen på Hasselbacken) är slående. Är doktor Glas en osympatisk person?

Jag anar flera bottnar i boken. Ibland stannar jag till vid en passage som verkar malplacerad och grämer mig för att jag inte förstår vad HS vill säga.  
 
Läs gärna Belgarions recension!
Läs en recension från 1905!

 P.S. Är det någon som har instuderingsfrågor till doktor Glas? Jag skulle gärna vilja se om de kunde hjälpa mig att fördjupa min förståelse för boken. 

Kommentarer
Postat av: Tea

Jag har inte läst boken själv (men den är på min lista!), men om jag minns rätt menade min svenskalärare att boken handlar om Dr. Glas/Hjalmar Söderbergs kamp med sin homosexualitet. Ger kanske ett nytt perspektiv? (tänker t.ex. på när du skriver att du undrar varför Glas dyrkar fru Gregorius istället för att åtrå henne)

2007-05-16 @ 08:23:48
Postat av: Belgarion

Det som fashinerar mig i boken är hur den är skriven med tanke på att Hjalmar Söderberg skrev boken redan 1905. Jag skrev själv en recension kring boken förra året. Se http://bookreflections.blogspot.com/2006/09/fashinerande-sderberg.html för att läsa. Där finns också en länk till "Projekt Runeberg" som gett ut boken på nätet.

Postat av: Johanna/Bokidioten

Aha, det var en intressant hypotes, Tea! Kan det vara så "enkelt"? I så fall skulle dr Glas i vår tid förmodligen ha ett mycket annorlunda liv (eller livskris).

Belgarion: tack för din kommentar! Jag läste faktiskt din recension innan jag läste boken, det var en av de recensioner som gjorde att jag äntligen kom mig för att läsa den. Jag gick genast till projekt Runeberg: fascinerande! Framförallt den samtida recensionen var underbar. Då inser man vilket språk som var gängse då. Det är en viss kontrast!

2007-05-16 @ 21:02:38
Postat av: Tekoppen

En av de mest läsvärda böcker jag någonsin snubblat över! Nästan lika bra Den allvarsamma leken. Måste läsa Förvillelser, Martin Bircks ungdom... snart! Ja, det får nog bli mina litterära nyårslöften.

2007-12-31 @ 16:46:49
URL: http://tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Ett roligt nyårslöfte! Doktor Glas var en mycket positiv upplevelse för mig!

2008-01-02 @ 16:41:05
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Nudismus

Just checking to see if my dad s guest book is working, not that I don not believe him. I might just have to have one of these myself.

2010-10-18 @ 10:53:09
URL: http://nudismus.blog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback