I tid och otid

I tid och otid

Bodil Jönsson

 

Jag vet inte riktigt var i bokhyllan den här boken ska stå. Den har klara drag av essä och skulle göra sig bra brevid Peter Englund (tystnadens historier) och Karin Johannisson (kroppets tunna skal). Den skulle också göra sig bra brevid mina böcker om teknik och social förändring eftersom det handlar om just det: hur tekniken leder till social förändring. En annan möjlig placering är brevid självhjälpsböckerna, även om det inte egentligen är en självhjälpsbok. Mest av allt tror jag att boken passar i handväskan. Att ta upp och bläddra i den för att påminna sig om vad som står.

 

Det är en vecka sedan jag läste ut den. Det underliga är att trots att jag då fann boken så  välgörande har jag svårt att idag redogöra för vad den handlar om. Det beror dels på att jag redan börjat läsa hennes nästa bok och att jag har svårt att hålla isär dem. Det beror också på att jag tagit åt mig mycket av det hon skriver.

 

Kommer ni ihåg det fantastiska begreppet ställtid som hon introducerade i tio tankar om tid? Här tar hon det ett steg längre. Hon utvecklar tankar och driver teser om varför nu allt fler människor upplever att det är alltför mycket omkring dem.

 

När försäkringskassan anställer extra-personal för att jaga bidragsfuskare och karensdagar ifrågasätts, sker det ofta med den underliggande förställningen att det är lata människor som inte vill göra rätt för sig. Den ökande långtidssjukskrivningen beskrivs ofta som oväntat och konstigt problem. Mycket av detta pratar BJ kring. I boken lyfter hon tids-stressen till ett samhällsproblem som får individuella konsekvenser för stresskänsliga. Hon förklarar mycket av tids-stressen med teknik-stress och närmare bestämt med förmågan att sätta gränser.
 
Paradoxen hon utmålar är intressant. Samtidigt som få av oss är beredda att avstå från våra tidsbesparare (diskmaskin, tvättmaskin, e-post etc) finns det ett inneboende problem med dem. De repetitiva uppgifterna rationaliseras bort. Det kanske finns en poäng med att utföra dem. De kanske varvar ned oss. Och vad gör vi med den tiden istället? Något som stressar upp oss?

 

BJ ifrågasätter människans förmåga att sätta gränser för tekniken. Det är väldigt otidsenligt. När honnörsordet är flexibilitet predikar hon gränssättning. Just därför tycker jag alla ska läsa den här boken. Den har fått mig att tänka till över min prioritering av min tid. Den har fått mig att tänka igenom mitt förhållande till vardagsteknik. Och mest av allt: den har fått mig att fundera över vad jag egentligen gör med all tid jag sparar.

 

Kommentarer
Postat av: Hans Persson

Det där låter som en bok jag borde läsa. Jag gillade Tio tankar om tid.

Postat av: Camilla

Jag har funderat mycket kring stress det senaste året, så jag måste definitivt läsa den här! Begreppet ställtid finner jag väldigt användbart och är förmodligen anledningen till att jag gillar min pendling så mycket -det ger mig ställtid :)

2007-05-21 @ 13:53:57
URL: http://camillasboklada.blogg.se/
Postat av: Klara

Jag älskar hennes böcker - de är lättlästa men oerhört tänkvärda och ger en saker att fundera på under lång tid! Samt att hon alltid lyckas sätta fingret på saker och ting! Dock inte läst denna... än.

2007-05-21 @ 16:44:33
URL: http://klarastext.blogg.se
Postat av: Signe

Tyvärr går ju inte tid att spara, men tänk om man kunde!! Hittade boken "lilla destruktionsboken" på biblan. Det skulle vara oklokt att följa alla förslag, kanske speciellt den att man skulle strunta i högerregeln. Den var verkligen i min stil.
En bok som jag älskar är Gåva från havet av Anne Morrow-Lindbergh. Förra året kom en nyutgåva till femtioårsminne av första utgåvan med ett förord av hennes dotter.
Du kanske har läst den, för mig var den poetisk och fick mig verkligen att fundera över tid, den gav tröst under en period då livet var mörkt.
Signe

2007-05-21 @ 17:36:45
URL: http://signeberglund.blogspot.com
Postat av: Nisse

Låt mig bidra med en tänkvärd historia. En kinesisk filosof besökte västerlandet och togs med på en idrottstävling. Ett antal människor sprang varv efter varv och publiken var upphetsad. När de slutat springa utbröt ett enormt jubel. Varför? frågade kinesen. Det är världsrekord! svarade hans västerländske värd. Vad är det? undrade kinesen. Det betyder att han sprungit 5 000 m fyra tiondels sekunder snabbare än någon gjort före honom, svarade värden. Den kinesiske filosofen satt tyst en stund och begrundade detta. Till slut frågade han: Och vad ska han göra med den tid han sparat?

2007-05-22 @ 16:52:52
Postat av: Anna

Halloj!
Vad är ställtid?
I bland är det skönt att diska och torka köksbänken. Jag skulle inte få mer tid över om jag hade en diskmaskin. Men allt sånt där är väl individuellt. Nån kanske hinner trava ved när maskinen tar disken.

2007-05-22 @ 17:20:48
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Johanna/Bokidioten

Anna, ställtid är helt enkelt den tid du behöver på att ställa in dig på något. Om du ska plugga krävs inte bara precis den tid du sitter ner vid böckerna och tänker. Ställtiden är den tiden när du börjar ställa in dig på att börja plugga. Och det är den tiden vi ofta glömmer när vi planerar.

2007-05-24 @ 12:25:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback