Orakelnatten

Orakelnatten
Paul Auster


Tänk dig fyra kinesiska askar som ligger i varandra. Den yttersta asken är författaren Paul Auster som skriver boken Orakelnatten. Den är osynlig. Asken innanför den är författaren Sydney Orr som skriver på ett par olika berättelser under bokens gång: han skriver synopsis på ett film-manus, men framförallt skriver han inledningen på en bok om förläggaren Nick Bowen. Och i den innersta asken finns det manus på boken Orakelnatten av författaren Sylvia M. som  förläggaren Nick läser. Och i den boken är Lemuel Flagg huvudperson.

Detta är ett sätt att beskriva boken. Det gäller att hålla tunga rätt i mun. Vilken ask  befinner man sig i? Vilka kringpersoner befinner sig i vilken ask?  Och, frågan som gnagde mig, vad har askarna att säga till varandra? Han är generös med referenser mellan historierna och han har ett fantastiskt grepp i asken Sydney Orr: han låter berättarjaget Sydney Orr komma med fotnoter i sin egen text. Långa fotnoter som löper över flera sidor.  Återigen blir jag nyfiken på var författaren PA slutar och hans alter ego Sydney Orr börjar. 

*SPOILERVARNING*

Jag tror inte det är en slump att PA väljer just de här historierna. Och poängen som han presenterar de sista sidorna - var försiktig med det du skriver för det kan bli sant - tror jag inte heller är hela sanningen. Vad är det han vill säga med boken? Jag längtar efter en analys av boken. (någon som har något tips?)

Boken uppvisar ett lysande persongalleri och går tillräckligt djupt för att jag ska engagera mig i karaktärerna. Han väver in skrönor i historien, tvekar inte att ibland belysa en historia från ett anna håll genom att låta den betraktas av huvudpersonen i en yttre ask. Genom sin snillrika konstruktion av askar kan han också visa upp byggnadsställningen utan att det känns konstlat: vi får följa hur Nick ser på Lemuel Flagg, vi får se Sydney Orrs beslutsångest när han stängt in huvudpersonen i ett låst rum. Hantverket - att skriva - blir tydligt men inte övertydligt.

Andra om orakelnatten:
Tina
Oofbok ger fler perspektiv


P.S: jag hittade en liten analys här. Men jag skulle gärna vilja ha instuderingsfrågor!
Lilldjuret

Kommentarer
Postat av: Sogblog

Really interesting site, thank my friends, have advised.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback