The gunslinger

The gunslinger
Stephen King


Det är månader sedan jag började på den här boken. Jag har hört så mycket bra om den och var så övertygad när jag började om att det här skulle vara en bok som jag skulle tycka om. Trots detta har det bokstavligen tagit månader att läsa ut den, bitvis har det gått jättetrögt, jag har tappat tråden och försökt hitta en läsrytm, tänkt att det blir bättre sen. Det bästa i hela boken tyckte jag var efterordet där SK skriver om den kontext boken är skriven i. Då började ögonen äntligen flyga över sidorna.

Kanske var domänen alltför manlig? Med undantag för Lucky Luke har jag aldrig funnit något som helst intresse av revolvermän. Jag kunde aldrig identifiera mig med Roland. Jag lyckades aldrid hitta mening med vandringen över öknen. Jag hade svårt att pussla ihop de delar av mytologin som presenterades till en helhet. Mot slutet tände det till och jag började begripa hur Rolands värld kanske förhåller sig till vår. Men mest tyckte jag revolvermannen var transportsträckor.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Stephen King är en av mina absoluta favoritförfattare, men den här har jag faktiskt inte läst. Jag gillar bäst hans "realistiska" berättelser som inte utspelar sig i sagovärldar.

Postat av: Signe

Skönt att höra att det inte bara är jag som är matnörd. Stephen King är för ruskig för mig, klarar inte av psykologiska thrillers.

2007-05-04 @ 21:32:53
URL: http://signeberglund.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback