Alla tiders Lotta

Alla tiders Lotta
Merri Vik


Ahhh... det här är min sista Lotta-bok och jag känner redan en viss abstinens.

Den här boken kommer direkt efter vilken tur, Lotta som jag läst
tidigare. (När jag nästa gång läser om alla Lotta-böcker ska jag läsa dem i ordning. Lovar.) Det är sommarlov och Lotta är med sin mamma i Rönnvik. Våra "vanliga" bifigurer - framförallt Giggi och lockige Fridolf - är frånvarande i den här boken. Paul gör ett kort gästspel. Lenni får en lite större roll än i böckerna jag läst hittils.

En scen är speciellt rolig. I Rönnvik har man byggt en golfbana. Och Lotta kan ju inte det där med golf... Det för med sig ett par komiska situationer och gör att jag som ogolfande läsare känner mig ganska världsvan. Till och med jag vet ju att man inte får flytta andras golfbollar!

Det slog mig när jag läste slutet på boken att visserligen gör Lotta bort sig ständigt (och Giggi aldrig) men hon gör aldrig fel med flit. Hon är verkligen helylle, ställer hela tiden upp. Hon nekar inte att göra intervjuer med personer hon tycker illa om och ställer upp på att dagligen läsa tidningen för gamla tanter.  Det verkar som inte rättvist att ha ständigt så gott uppsåt och så ofta hamna i klistret. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback