Det osynliga barnet

Det osynliga barnet

Tove Jansson


Av någon anledning har jag alltid haft lite svårt för mumintrollen. Jag tror jag förläste mig på seriealbumen när jag var liten. Och sen var det den där filmatiseringen på det glada sjuttiotalet där man under programmets gång lär mumintrolls-skådespelarna ta av sig huvudena för att vi skulle få se att de var skådespelare och inte riktiga mumintroll... vad det nu var, just mumintrollen har inte haft någon särskild plats i mitt hjärta och till skillnad från andra figurer har jag heller aldrig tänkt tillbaka på mumintrollen med nostalgi.


Därför var det med stor glädje och förvåning jag började läsa novellsamlingen. TJ skriver finstämt och använder sig av muminvärldens galleri för att få fram känslor, situationer och personlighetstyper. När jag läser hennes noveller förstår jag på ett annat sätt hur det är att vara människa, och att olika människor kan fungera så olika. I novellen "hemulen som älskade tystnaden och som byggde ett nöjesfält"  förstår vi hur just Hemulen fungerar, varför han gör som han gör, och hur han interagerar med sin omgivning. Vi förstår varför kommunikationen inte fungerar mellan Hemulen och hans omgivning. Jag förstår längtan på ett annat sätt efter att ha läst "hattifnattarnas hemlighet". Jag förstår ensamhet och beundran på ett annat sätt efter att ha läst "snusmumrikens vårvisa". TJ är helt enkelt fenomenal på att belysa människor och mänskliga relationer och hon gör det med hjälp av enkla fantasti-figurer och genom att det inte är människor framstår också deras renodlade egenskaper klarare.


Min favorit bland novellerna är "Filifjonkan som trodde på katastrofer". TJ skildrar med skärpa hur det är att vara katastrof-tänk-benägen och slutet på historien är befriande i all sin absurdhet.


Kommentarer
Postat av: AnnCharlott

Jag tillhör också den generation som råkade ut för 70-talets tv-filmatisering där mumintrollen mest sprang omkring med sina huvuden under armen. Men nu som vuxen älskar jag muminvärlden. Jag tycker som du att Tove Jansson har så en så stor insikt i det här med att vara människa och att vi människor kommer i alla former och skepnader.

Postat av: Johanna/bokidioten

jaa... jag kommer definitivt att läsa hennes verk med en annan inställning i fortsättningen!

2007-11-17 @ 18:30:44
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Erna

Jag tycker också att Filifjonkan som trodde på katastrofer är fantastisk! Tänk att ändå vara så modig att våga gå ut och möta det man är allra mest rädd för - och klara av det!

2007-12-04 @ 21:49:04
Postat av: Torsteinkristina

How can a person get info. on friends and family in p.a. and thank you for having this site .

2009-09-11 @ 13:59:30
URL: http://torsteinkristina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback