Glitterspray och 99 andra Klintbergare

Glitterspray och 99 andra Klintbergare
Bengt af Klintberg

Det är märkvärdigt lätt att missa att en fantastisk nyhet i själva verket är en vandriingshistoria. Och fastän jag känner till begreppet och tidigare läst såväl "råttan i pizzan" och "den stulna njuren" känner jag här igen flera "sanningar" som inte är sanna helt enkelt. Ibland inser jag det med en suck av lättnad och ibland känner jag mig bara snopen och börjar fundera på vad mer jag okritiskt tror är sant som inte är det. I den här samlingen är det historien om mannen som ringer från den sjunkande Estonia till sina anhöriga som visar sig vara en vandringshistoria. En rad av historierna är studentikosa (24-27, 31) och de väcker student-nostalgiska minnen.

Roligast i samlingen är att läsa de korta redogörelserna för vandringshistorierna. Ibland tillför även förklaringarna en del. Det jag funderar en del på är hur vandringshistorierna förhåller sig till "sanningen" (de flesta vandringshistorier är ju inte sanna. En del har inträffat och utbroderats (au pair hos Kevin Costner), åter andra har skapats som vandringshistoria och sedan blivit sanna (någon har kommit på idén att testa).

Jag funderar även på hur "stora" och spridda berättelserna ska vara för att kvalificera. Jag har tex hört att man inte kan krossa ett ägg i näven. Detta är uppenbarligen en skröna för det funkar alldeles utmärkt, tro mig. Ett annat spår är det som MythBusters ägnat sig åt (discovery channel) där de empiriskt testar vilka historier som är rimliga, dvs går att genomföra.

Kul läsning som fascinerar! Man kan också gå in på www.snopes.com för fler urban legends.

Kommentarer
Postat av: Eva

Jag har boken "Råttan i pizzan" själv. Men den här boken har jag inte läst.

Jag älskar att se Mythbusters. Det är bara så kul! Det är sköna personer och många gånger roliga myter som de testar.

Jag har förresten ny adress nu!

Postat av: Johanna/bokidioten

Det är en lättläst bok - och ganska tankeväckande. Plötsligt ser man vandringshistorier överallt... Jag har uppdaterat din länk nu. Varför flyttade från blogg.se?

2007-10-19 @ 20:36:41
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Pi

Au pair hos Kevin Costner. Haha, ja det är klart att det är en vandringssägen. Den har jag ju till och med spridit själv en gång för massa år sedan. Fast då trodde jag att den var sann.

2007-10-20 @ 09:28:03
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: Johanna/bokidioten

ja, och det är just det som är så kul med den här boken! Man inser plötsligt vad mycket man gått på!

2007-10-20 @ 17:28:29
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Anna

Hej!
Jag blir jättenyfiken på de där boken. Det dräller säkert av vandringssägner runt omoss. Men det där med ägget. När jag gick i åttan så såg vi en film på teknikkunskapen. Där hade det ägget stående med en ring överst och sedan testade de hur stort tryck det tål. Minns inte exakta detaljer. Men grejen är att man behöver inte vara rädd för att ställa äggkatrongen under mjölken i kassen.
Jag mailar dig idag eller i morgon. :)

2007-10-21 @ 10:51:29
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Eva

Jag bytte för att jag ville bland annat kunna bestämma mer över designen på sidan.

2007-10-21 @ 20:54:20
URL: http://boktokig.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Anna: det är en bok att bli nyfiken på. Även om man inte är ett dyft intresserad av folklivsforskning har man god behållning av den. Allt man har gått omkring och tänkt och trott var sant... som att man inte får bada efter maten, tex!

Eva: det är en bra anledning. Det har irriterat mig en del med blogg.se, att man faktiskt inte kan göra så många egna lösningar.

2007-10-22 @ 19:39:59
URL: http://www.bokidioten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback