Vilken tur, Lotta!

Vilken tur, Lotta!
Merri Vik


Jo, jag har snöat in lite på Lotta-böcker just nu. Och jag kan verkligen rekommendera dem för de där dagarna när man har svårt att koppla bort jobbet och svårt att ta sig igenom den lite mer seriösa litteraturen. Jag funderar faktiskt på om jag skulle börja samla på Lotta-böcker. Undrar om de går att få tag på idag?

Ett par saker skiljer den här Lotta-boken från de andra jag nyligen läst. Ingenstans i Lotta-böckerna anar vi var Lotta bor. Vi förstår på beskrivningen att det är en mellanstor svensk stad där det finns en hamn och tåg. Avståndsbeskrivningarna får oss också att misstänka att det ligger en bit norr om Småland. I den här boken reser Lotta och Giggi tillsammans med Giggis moster Kajsa till Malmö och Köpenhamn. Här får vi faktiskt nogranna redogörelser för hur det ser ut, framförallt i Köpenhamn. I övrigt är det faktiskt en av MVs styrkor: att hon fårmår att i ett fåtal rader beskriva en miljö så att vi känner oss hemma i den: och, inte minst, så vi känner oss trygga i den och kan njuta av den.

Den andra detaljen som sticker ut är beskrivningen som Giggi. Giggi beskrivs alltid som ordning och reda (alltså Lottas motsats - aldrig att det är Giggi som klantar sig) och en trogen vän som ibland suckar men alltid ställer upp. I den här boken, utan att det närmare kommenteras, är hon ibland avogt inställd mot Lotta, hon är så rationell och uppriktig att hon ibland blir närmast otrevlig. Hon blir närmast "oflickig". I en flickbok!

Kommentarer
Postat av: Pysseltanten

Nämen! Precis den här boken har jag nyss läst! Jag håller på att plöja igenom hela samlingen nu - jag gör det mellan annat intressant. Det tar ju inte så lång tid att tugga i sig en Lotta-bok, precis...
Det går absolut att få tag på Lotta-böcker. Kolla loppisar, antikvariat eller tradera. Billigast brukar de vara om man köper dem på loppis av någon som städat hemma. Dyrast på antikvariat - enligt min erfarenhet, men det skiljer sig säkert från stad till stad... Intresset är väl olika.

2007-10-01 @ 21:49:10
Postat av: Johanna/bokidioten

Men vilken tillfällighet! Man kunde ju tro att sannolikheten är ganska liten med en flickobok från 1969. Tacl för tipsen om hur jag kan göra en samling av mina Lotta-böcker!

Postat av: Pysseltanten

Egentligen är det väl inte så mycket tillfällighet, med tanke på att det var ett av dina tidigare Lotta-inlägg som fick mig att leta rätt på böckerna och börja tugga i mig dem från början... ;-)

2007-10-02 @ 18:15:27
Postat av: Anna

O vad roligt nu kan jag läsa den här boken igen och fundera på det där du set. Men jag tror jag tänkt tanken själv nån gång. Det är ju rätt bra för man har ju faktsikt dalar i ett kompisförhållande också o om nån är tjurig på en bilresa så kan det ju verkligen dala.
Jag har ett par Lotta-dubletter så du kan ju maila om du vill. bloggenomkittydrew på hotmail.com

2007-10-03 @ 14:39:45
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Å, vad jag älskade Lottaböckerna.
De var/är så bra ju.
Lotta

2007-10-04 @ 18:26:39
URL: http://l8.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Johanna/bokidioten

Pysseltanten, Anna och L8: tack för kommentarerna (och Anna, du har mejl...) kul att jag kan inspirera till omläsning - de håller faktiskt för det! Många böcker man läser som ung verkar enbart patetiska senare, men de här håller...

2007-10-04 @ 20:55:59
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Bragemelissa

I would suggest using shades of blue. Much more relaxing to look at.

2010-03-02 @ 15:50:42
URL: http://bragemelissa.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback