Amberville

Få böcker är så omskrivna just nu som Amberville - på de bokbloggar jag följer vill säga. Ika, Malin, AnnCharlotte, Tina, the poor player, enannan,  och  Belgarion  för att bara nämna några jag snubblat över de senaste dagarna som skriver om boken eller om tändaren.  

Jag kan inte låta bli att bli nyfiken på det här sättet att marknadsföra boken. Jag börjar se fram emot Oktober när boken kommer i handeln för att se om man även använder sig av andra typer av marknadsföring.

Bloggare läser andra bloggare. Att blogga om böcker blir alltså en sorts word-of-mouth (WOM): precis som jag blir mer sugen på att se en film som en kompis rekommenderar mig blir jag sugen att läsa böcker som andra bloggare rekommenderar. En rad böcker som jag läst i år skulle jag inte börjat läsa om jag inte läst andra bloggares recentioner. Det gäller exempelvis extremt högt och otroligt nära, the kite runner och Enheten.  Men vad händer när "alla" fått ett eget ex? Läser andra än bokbloggare bokbloggar?


Kommentarer
Postat av: Klara

Det var en smart slutsats - läser andra än bokbloggare bokbloggar? Troligen inte så frekvent är min åsikt - och vilka ska då köpa boken när så många bloggare får den....? Har inte tänkt så långt - än läser jag bara gratisboken...

Postat av: *Malin*

Jag har faktiskt också funderat på det. Men kanske är det så att man även tipsar om boken IRL till vänner som inte läser bokbloggar? I så fall är det ju riktigt smart att ge ut den gratis till alla bokbloggare.

2007-09-02 @ 20:31:26
URL: http://worldofmalin.blogspot.com
Postat av: Fröken Nina

Jag tycker det är ett riktigt smart grepp att skicka ut böcker till oss som bokbloggar. Det tar jag gärna emot fler =) Därmed inte sagt att jag inte kommer skriva vad jag tycker. Gillar jag inte boken, så kommer det stå det. Men hittills tycker jag faktiskt "Amberville" är helt okej. Otroligt nog...
Och jag säger som Malin, jag har massor av kompisar som läser min blogg men som inte bloggar själva och de tar tacksamt emot tips. Nu pratar jag ju med dem IRL också visserligen ; D

2007-09-02 @ 22:10:39
URL: http://www.ninateacher.blogspot.com
Postat av: Hans Persson

Jag tror att det finns gott om läsare på bokbloggarna som inte bloggar själva utan bara är ute efter tips. Tyvärr är det svårt att få folk att kommentera och tala om vilka de är (speciellt de som inte är bloggare själva, verkar det som), så det är svårt att få reda på exakt hur många de är, men jag ser ju i alla fall på statistiken hur många läsare jag har per dag. Det vore väldigt kul att få reda på hur många av dem som är bloggare och hur många som inte är det.

2007-09-02 @ 22:30:37
URL: http://pinkunicornblog.blogspot.com/
Postat av: AnnCharlott

Jag tror som Hans, att bokbloggarna har många fler läsare än "bara" andra bokbloggare. Enligt Internetworld blir det allt vanligare och viktigare för företagen att marknadsföra sig via bloggar, youtube, myspace osv. Att sälja via klickbara banners tycks vara på väg ut.

2007-09-03 @ 10:38:59
URL: http://bokstavligt.blogspot.com/
Postat av: Maria

Ungefär det här funderade jag på häromdagen, nämligen ifall det blir några "kvar" som kan köpa boken, när så många bokbloggare får den. Men jag tror som de flesta ovan att många bloggar även har icke-bloggande läsare. Kanske särskilt de som inte är renodlade bokbloggar.

2007-09-03 @ 11:08:58
URL: http://mariasbokblogg.blogspot.com
Postat av: Johanna/bokidioten

Jo, det är klart att bokbloggare även har kompisar som läser och andra med - men framförallt kompisar och bekanta når man ju bättre på andra sätt. Ett annat "problem" är att ju att det tycks som om många recensioner kommer långt innan boken faktiskt kommer ut - ingen vill väl vara sist med att recensera...

2007-09-03 @ 21:32:26
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Belgarion

Jag tror, liksom andra som kommenterat att man gärna berättar för vänner m.m att man fått ett läsex. Detta gör (kanske) att fler köper den boken.
Detta tror jag förlagen är väl medveten om. Själv fick jag nyss en fråga från Bra Böcker om jag ville ha läsex av Stephen Kings böcker (HALLELUJA). Ju mer publicitet, ju mer sålda böcker (även om bokbloggarna inte är så jättemånga idag)

2007-09-04 @ 20:23:23
URL: http://bookreflections.blogspot.com/
Postat av: Micke

Hej, jag undrar vem är författaren men ännu mer undrar jag varfö en röd pickup dyker upp på samma ställe i stan varje dag? Kolla in min MySpace sida-kommentar och bild på www.myspace.com/johmick

2007-09-05 @ 12:11:11
URL: http://www.myspace.com/johmick
Postat av: Pastor Pink

Härmed meddelar Pastor Pink att deras marknadsföringsstrategi fungerar. Pastorn bloggar nämligen inte om böcker trots sitt bokintresse men har nu hoppat runt lite på dom bloggar som nämner Amberville och blivit riktigt nyfiken på denna bok. adlibris.com nästa om Pastor Pink får be!

2007-09-11 @ 16:07:31
URL: http://pastorpink.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback