Herakles

Herakles
Theodor Kalifatides

Jag vet att
boktokig inte är tokig i Herakles. Men jag är det. Legenderna om Herakles, eller Herkules som är det latiniserade benämningen, var jag inte gammal när jag första gången stötte på. Det innebär också att jag haft en "barnslig" relation till myterna - hjälten som utförde stordåden, som slog ihjäl Hydran, som hittade på det fiffiga sättet att städa Augeas stall.

Det står inte mycket om Herakles stordåd i TKs bok. De nämns, men de är inte utbroderade. Däremot får jag en bra och intressant snabbkurs i grekisk mytologi (vem var nu Persefone igen? Vad är kopplingen mellan Antogone och Oidipus?) TK har använt myter för att skildra en hjälte och att diskutera vad en hjälte är. En hjälte är en man många vill döda. Sug på den formuleringen. Det sätter hjältemod och hjältedåd i ett annat perspektiv. En hjälte är inte en person som gör mycket gott: det är en person många vill döda. Hjälten blir en tragisk person.

Som jag nämnde ovan har jag närmast haft en barnatro på Herakles. Efter ett par år utvecklas Herakles till en mycket osympatisk människa, som inte kan leva i vardagen, som inte kan älska, som super, våldtar och slår ihjäl. De stordåd han utförs görs för att sona att han slår ihjäl sina tre små barn. Efter ett tag börjar jag ta avstånd från den osympatiske men tragiske figuren. För Herakles kan inte heller leva med sig själv, eller sin hjältestatus. Tio städer uppkallade efter sig men han kan inte leva med sig själv. Aldrig kommer min intryck av Herakles bli detsamma.

Jag tyckte om att läsa om Herakles-myten och få perspektiv på den. Jag tyckte om, även om jag bitvis ryggade, skildringen av hur Herakles blir den han blir. Framförallt älskade jag språket. TK har ett språk som är glasklart och enkelt. Delar av boken har jag läst högt för mig själv för att smaka på språket och inte missa att njuta av det. Vissa meningar har jag läst gång på gång och begrundat vad det står: Har den här meningen allmängiltig karaktär?

Den här boken skulle jag definitivt vilja ge min märkning, men trots det vill jag rekommendera den, för språket, för myten och inte minst för frågan: vad är en hjälte?

 

Kommentarer
Postat av: Eva

Wow! Vad häftigt att vara omnämd i en blogg!!! :) Jag tyckte också om hans tankar kring hjältar. Men tyvärr så kunde känsliga lilla jag ju inte med det grova språket som dom slängde ur sig i boken. Det är tur att man är olika ibland!

Postat av: Johanna/bokidioten

Men när jag väl kom till det grova språket och grova handlingarna hade du ju redan varnat mig! Kanske blev inte det negativa intrycket lika starkt när jag var förvarnad?

2007-09-11 @ 20:17:18
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Eva

Det är sant. Kanske jag skulle ta och läsa om den och se vad jag tycker 2:a läsningen?

2007-09-11 @ 20:39:30
URL: http://boktokig.blog.se
Postat av: Michaelnathalie

Great Site thanks

2009-08-17 @ 11:36:38
URL: http://michaelnathalie.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback