Lotta

Kära Lotta
Glad sommar Lotta
Visst är det konstigt Lotta


Merri Vik

Jag väljer den här gången, precis som för Cherry Ames nedan, att skriva ett gemensamt inlägg för ett par böcker. De här Lotta-böckerna utspelar sig efter att Lotta och Paul gifter sig och det märks, framförallt i den sista, att Merri Vik börjar bli gammal. Det är inte Lotta hon identifierar sig med, det är diverse äldre tanter (framförallt en som heter Tora) som hon identifierar sig med. Jag är beredd att sätta en slant på att MV hade dålig syn och gillade att lösa korsord.

En sak som glädjer mig i glad sommar Lotta (eller var det kära Lotta? Jag kommer inte ihåg nu) är att Lotta för en gångs skull inte lägger sig platt för Paul utan funderar en del på sin relation till honom, funderar på om Paul alltid har rätt. Det känns befriande, eftersom jag har varit allvarligt bekymrad för Lottas personliga utveckling, att hon aldrig tycks bli vuxen i förhållande till Paul. Nu får hon i alla fall tänka och reflektera kring det i en bok i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback