berättarröst I

Som jag nämnt tidigare fick jag skrivarkalendern 2008 i julklapp. Även om jag inte slaviskt följer kalendern blir jag inspirerad av den. Det här inlägget är inspirerat av en artikel i boken skriven av Ann Ljungberg. Hon har skrivit en systematisk redogörelse över berättarrösten och vad valet av berättarröst för med sig. AL skiljer där mellan fyra huvudgrupper:

(1) den allvetande (låssas veta allt om sina romanfigurers inre)
(2) den objektive berättaren, (I sagor är berättaren ofta allvetande men aldrig objektiv)
(3) första person och
(4) tredje person.


Vad som fängslade mig med den här uppdelningen är att berättarrösten får konsekvenser för berättelsen: med en allvetande berättare får man makt att se allt och kan driva historien fram snabbt, och andra sidan är det svårt att få fram känslor. Motpolen är då att skriva i första person, vilket får med sig att skeenden tar längre tid att skildra men att känslor och orsaker till agerande är lättare att få fram. Att skriva i tredje person kombinerar flera av fördelarna. Detta är också vanligast i dagens böcker.


Jag tänkte att jag skulle titta närmare på de böcker jag läst hittils i år för att förstå det där med berättarröst lite närmare. När jag jobbat med böckerna ett tag kände jag mig faktiskt lite korkad eftersom det var så svårt att avgöra om berättaren var allvetande eller i tredje person. Min instinkt sa mig en sak men när jag läste orden fick jag en annan uppfattning. Efter ett samtal med min far språkläraren är jag mindre förvirrad, för uppräkningen ovan är inte en taxonomi (där kategorierna är varandra uteslutande). Han tipsade mig också om tre bra frågor att ställa till litteratur man läser för att nagla fast vem berättaren är och vilken roll han spelar i boken:


A.      vem är berättaren?

B.       är berättaren med i boken?

C.       vad vet berättaren?


Med hjälp av de tre frågorna blir det lättare att närma sig berättarrösten.


Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Pysseltanten

En allvetande berättare vet saker som "...och han kände skräcken komma krypande längs ryggraden...", medan en utomstående/objektiv berättare bara kan tala om sånt som syns utanpå. Exemplet ovan kan inte en objektiv berättare komma med, för det där försiggår ju inuti personen. Däremot kan det stå saker som "...och hans ögon spärrades upp medan han liksom fastnade i sin rörelse...". Det är något som vem som helst som tittar på kan se och berätta om.

Din pappa gav dig tre bra frågor!

2008-02-02 @ 16:25:00
Postat av: Johanna/bokidioten

Pysseltanten!Tack! Jag måste fundera lite... återkommer!

Postat av: Jenny

Det är klurigt det där. När jag tänker på allvetande berättare så menar jag en som kan berätta om alla personers tankar. Men det finns väl också fall där berättaren bara vet allt om huvudpersonen och är objektiv (eller ser med huvudpersonens ögon) gentemot alla andra. Det får också följden att det inte förkommer några händelser som huvudpersonen inte känner till.

Ett annat, ovanligt fall är ju en jag-berättare som egentligen inte är huvudperson.

2008-02-04 @ 14:40:33
URL: http://bokskogen.blogspot.com
Postat av: Pysseltanten

Jenny: Ja, det har du rätt i! Det är skillnad på att veta allt och att veta allt... Tänkte inte på det i hastigheten!

2008-02-04 @ 17:00:52
Postat av: Johanna/bokidioten

Roligt med lite debatt! Som sagt, återkommer när jag hunnit tänka till!

2008-02-04 @ 17:57:48
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Mia

Tack för dina tips, det hjälpte mig verkligen nu när jag håller på och skriver en analys om August Strindbergs novell ett halvt ark papper :)

2010-02-02 @ 13:00:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback