Ge svar på tal

Ge svar på tal
Anders Mathlein

AM, som för mig tidigare var känd mest som tecknaren bakom Besserwisser, har givit ut en liten snygg bok om konsten att ge svar på tal. AM ger ett stort antal metoder. Han exemplifierar dem också med dialoger på hur man kan hävda sig i samtal och framförallt ta ifrån någon annan uppmärksamheten och intiativet i en dskussion. AM har utan tvekan verkligen observerat sin omgivning.

Ett exempel: om någon får för mycket uppmärksamhet, försök titta på dennes händer på ett sätt så att han eller hon märker det. Personen kommer att bli så självmedveten att han eller hon lättare kommer av sig. Lätt, subtilt  - och - förmodar jag, förödande effektivt.
image32
[bilden hämtad från
http://www.mathlein.se/]

Den här boken kan man välja att se på olika sätt. För det första kan man självklart läsa boken som en lärobok för hur man kan hävda sig bättre i sällskapslivet. Eller rent av bli en besserwisser.

Ett annat sätt att se boken är som en rolig bok. Flera gånger skrattar jag högt när jag läser vad AM skrivit. Litegrann som en av mina absoluta favoritböcker, lilla destruktionsboken.  Eftersom den tar upp en hel del som man absolut inte bör göra om man är politiskt korrekt är det en bok att skratta åt, en skrattspegel som speglar våra sociala strukturer och hur strukturerna kan utnyttjas.

Ett tredje sätt är att se det som en lärorik bok, för det är det verkligen. AM har skrivit en bok som man inte svänger ihop på en kafferast. Även om den ibland är lite ostrukturerad innehåller den mycket och fastän den är skriven med glimten i ögat beskriver den situationer som man gång på gång observerat. Hur är det egentligen översittare bär sig åt för att få övertaget? Efter att ha läst boken är det faktiskt lättare att genomskåda en hel del av deras knep. Och därför kan man faktiskt också bli bättre på att "försvara sig". Man kan  (även om inte AM själv gör det) dra paralleller såväl till retorik som till härskarteknikerna

Jag har haft boken liggande i jobbväskan och tagit upp den när dö-tid upstår, som när studenterna har rast. Det har varit ett bra sätt att använda den. Jag har aldrig blivit övermätt och jag har kunnat begrunda knepen. Jag tror att boken ska tillbaka dit. Den är perfekt att bläddra i och jag är ännu inte färdiglärd.



Andra röster om Ge svar på tal


"Jag förstår inte att man ger ut en bok som denna, kan man ens kalla den för bok"?

Bookhousegirl

"Den var mycket underhållande. Läs den."
Katarina, Inspirationsbloggen

"fick mig att gapskratta så högt att jag drog en mängd blickar åt mig på en tågresa genom Sverige"
Anne-Marie Körling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback