Vilken skiva, Lotta

Vilken skiva, Lotta
Merri Vik


... i vilken Lotta och Giggi träffar Anja och ordnar en skiva i upptäcksresande Linn Arkis hem.

En av de riktigt bra Lotta-böckerna: fullt med stämning och inga konflikter. Jag tror dessutom att Paul inte ens är nämnd i den här boken. När Lotta, Giig och Anja glömmer en värdefull uppstoppad panter utomhus kan vara helt övertygad om att den inte kommer att komma bort eller bli förstörd. Man vet att det kommer att ordna sig på slutet.

Lotta-boken är skriven i jag-form och är enhetlig, kronologiskt berättad roman. Ett par gånger avslöjar Lotta något som gör att vi som läsare förstår att berättelsen återberättas i efterhand. Vid andra tillfällen kommer skeenden lika överraskande för oss som läsare som för Lotta och Giggi som inne i berättelsen.

Ett spår som jag har börjat se i Lotta-böckerna handlar om hennes skrivintresse och hur det utvecklas. I den här boken är Lockige Fridolf ledig för studier och Lotta utsätts istället för Koftan som ger Lotta ett bc istället för det förväntade ab. Jag tror att i just den här tråden kan vi ana att MV identifierar sig mycket starkt med sin skapelse Lotta.

Titta på den här - tyvärr avsomnade - bloggen!

Kommentarer
Postat av: Jackamy

Thanks, keep up the good work.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback